Ponnistelua, nautintoa ja toimijuutta : ikääntyneet opiskelijoina ja tutkijoina
Kautto, Anne (2011)
There are no files associated with this item.
Kautto, Anne
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -työssäni tutkin millaisia merkityksiä Lapin yliopiston ikääntyvien yliopiston opiskelijat antavat opiskelulleen ja tutkimuksen teolleen. Tutkimusaineisto on kerätty pyytämällä kirjoitelmia ja haastattelemalla Lapin yliopiston ikääntyvien yliopiston opiskelijatoimikunnan jäseniä. Analysoin aineistoni Amedeo Giorgin ja Juha Perttulan fenomenologisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksena ovat neljä kokemuskertomusta, jotka sisältävät tutkimani ilmiön yksilökohtaisen tiedon. Lisäksi olen muodostanut yleisen merkitysverkoston kolme tyyppiä; opiskelu ponnisteluna, opiskelu nautintona ja opiskelu omien rajojen koetteluna. Tyypit sisältävät tutkitun ilmiön yleisen tiedon. Näiden tyyppien kautta olen nostanut esiin teemat: sukupolvi, sivistys ja toimijuus.
Yleisen merkitysverkoston analyysin avulla muodostetuissa kolmessa tyypissä korostuivat opiskelu ilman suorituspakkoa tiedon itsensä, maailmankuvan avartamisen sekä elämässä kiinni pysymisen vuoksi. Tutkimuksen tekeminen ryhmässä koettiin voimavaraksi ja mahdollisuudeksi, vaikka ohjausta ei koettu saadun riittävästi. Yhtäältä ikääntyvien yliopisto koettiin arvokkaaksi omaksi paikaksi, toisaalta sen koettiin käyttävän opiskelijaa oman imagonsa kohottamiseen. Sukupolvitarkastelussa sodan ja niukan koulutuksen sukupolvi tavoitteli koulutuksen avulla opin ja tiedon lisäksi sivistystä. Rakennemuutoksen ja kasvavien koulutusmahdollisuuksien sukupolvelle koulutuksen tavoittelu muuttui välineellisempään suuntaan, joka ilmeni koulutuksen hankkimisena uralla etenemistä varten. Opiskelussa korostuu vahva ja muutoshakuinen toimijuus ikääntyvien yliopistotoiminnan kehittämisessä sekä julkinen toimijan rooli pienryhmän ohjaajana, luentojen puheenjohtajuuden hoitamisena ja tekstien kirjoittajana tutkimuksessa.
Ikääntyvien yliopiston tulevaisuuden haasteena on pitää yliopisto eri-ikäisten sukupolvien kohtaamispaikkana ja säilyttää yliopistollisuus toiminnassaan. Kansantaloudellisesti ikääntyneenä opiskelu ja tutkimuksen teko ovat aktiivisena vanhenemisen ja hyvän ikääntymisen edistämistä. Opiskelun ja tutkimuksen teon yksilölliset merkitykset olivat emansipatorisia ja voimaannuttavia.
Tutkimuksen tuloksena ovat neljä kokemuskertomusta, jotka sisältävät tutkimani ilmiön yksilökohtaisen tiedon. Lisäksi olen muodostanut yleisen merkitysverkoston kolme tyyppiä; opiskelu ponnisteluna, opiskelu nautintona ja opiskelu omien rajojen koetteluna. Tyypit sisältävät tutkitun ilmiön yleisen tiedon. Näiden tyyppien kautta olen nostanut esiin teemat: sukupolvi, sivistys ja toimijuus.
Yleisen merkitysverkoston analyysin avulla muodostetuissa kolmessa tyypissä korostuivat opiskelu ilman suorituspakkoa tiedon itsensä, maailmankuvan avartamisen sekä elämässä kiinni pysymisen vuoksi. Tutkimuksen tekeminen ryhmässä koettiin voimavaraksi ja mahdollisuudeksi, vaikka ohjausta ei koettu saadun riittävästi. Yhtäältä ikääntyvien yliopisto koettiin arvokkaaksi omaksi paikaksi, toisaalta sen koettiin käyttävän opiskelijaa oman imagonsa kohottamiseen. Sukupolvitarkastelussa sodan ja niukan koulutuksen sukupolvi tavoitteli koulutuksen avulla opin ja tiedon lisäksi sivistystä. Rakennemuutoksen ja kasvavien koulutusmahdollisuuksien sukupolvelle koulutuksen tavoittelu muuttui välineellisempään suuntaan, joka ilmeni koulutuksen hankkimisena uralla etenemistä varten. Opiskelussa korostuu vahva ja muutoshakuinen toimijuus ikääntyvien yliopistotoiminnan kehittämisessä sekä julkinen toimijan rooli pienryhmän ohjaajana, luentojen puheenjohtajuuden hoitamisena ja tekstien kirjoittajana tutkimuksessa.
Ikääntyvien yliopiston tulevaisuuden haasteena on pitää yliopisto eri-ikäisten sukupolvien kohtaamispaikkana ja säilyttää yliopistollisuus toiminnassaan. Kansantaloudellisesti ikääntyneenä opiskelu ja tutkimuksen teko ovat aktiivisena vanhenemisen ja hyvän ikääntymisen edistämistä. Opiskelun ja tutkimuksen teon yksilölliset merkitykset olivat emansipatorisia ja voimaannuttavia.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]