Ideaaleja ja todellisuutta : Humanistisen ammattikorkeakoulun Joensuun kampuksen yhteistyötä ja sen haasteita
Pasanen, Sanna (2011)
There are no files associated with this item.
Pasanen, Sanna
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Muuttuva yhteiskunta asettaa opiskelijan oppimisille haasteita, johon parhaiten vastataan työelämän, koulutuksen ja opiskelijan aktiivisella yhteistyöllä. Asiantuntijaksi kasvamisen kannalta ideaalinen yhteistyö sisältää yhdessä suunnittelua, tekemistä ja arviointia sekä yhteisöllisiä piirteitä. Laadukas osaaminen syntyy ryhmien ja asiantuntijakulttuurien yhteisen työn tuloksena.
Pro Gradu-työn tavoitteena on selvittää työelämäntoimijoiden ja Humanistisen ammattikorkeakoulun Joensuun kampuksen yhteistyön käytänteitä ja niistä nousseita merkityksiä. Pro Gradu-työ on tehty hermeneuttis-fenomenologisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä on ollut sisällönanalyysin mukailtu versio. Sisällönanalyysia on täydennetty, Laineen (2007) esittämällä fenomenologiseen tutkimukseen soveltuvalla kuvailun tekniikalla. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat ovat olleet HUMAK Joensuun kampuksen harjoitteluohjaajia sekä lehtoreita.
Tutkimuskysymyksenä on minkälaisia merkityksiä lehtorit ja työelämäntoimijat liittävät opiskelijan ohjaukseen liittyvään yhteistyöhön. Tutkimusaineistosta nousee esille erilaisia merkityskokonaisuuksia. Tutkimustuloksissa pohditaan, kuinka oppilaitoksen edustajat voivat henkilökohtaisilla toimillaan vaikuttaa yhteistyöhön. Lehtoreille asetettuihin vaatimuksiin kuuluivat muunmuassa sensitiivinen ja kunnioittava lähestymistapa ja dialogisen keskustelun taito. Tuloksissa pohditaan myös oppilaitosvuorovaikutuksen haasteita, joista suurimpana kehittämisen kohteena nousee esiin lehtorin ulkopuolisuus opiskelijan harjoitteluneuvotteluissa, harjoitteluohjaamisessa ja sen arvioinnissa. Harjoitteluohjaajien puheista nousee esiin erilaisia asenteellisia ja näkemyksellisiä merkityksiä opiskelijoista. Suurimpina kehittämisalueina tulevat esille tasa-arvoisen oppimisen puutteellisuus, omiin vanhoihin työtapoihin sosiaalistamisen toimintamalli ja opiskelijoiden käyttö lisätyövoimana. HUMAK Joensuun kampuksen ja koko HUMAK-
organisaation pedagogiset ja ideologiset taustavaikuttajat viittaavat vahvaan yhteisölliseen ja kumppanuuteen panostavaan toimintaan. Organisaation ideaalipuhe on ristiriidassa käytännön kanssa, jossa työelämäntoimijoiden ja lehtoreiden vuorovaikutukselle ei ole resurssoitu riittävästi aikaa, eivätkä käytänteet tukeneet kaivatulla tavalla aktiivista yhteistyötä.
Pro Gradu-työn tavoitteena on selvittää työelämäntoimijoiden ja Humanistisen ammattikorkeakoulun Joensuun kampuksen yhteistyön käytänteitä ja niistä nousseita merkityksiä. Pro Gradu-työ on tehty hermeneuttis-fenomenologisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä on ollut sisällönanalyysin mukailtu versio. Sisällönanalyysia on täydennetty, Laineen (2007) esittämällä fenomenologiseen tutkimukseen soveltuvalla kuvailun tekniikalla. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat ovat olleet HUMAK Joensuun kampuksen harjoitteluohjaajia sekä lehtoreita.
Tutkimuskysymyksenä on minkälaisia merkityksiä lehtorit ja työelämäntoimijat liittävät opiskelijan ohjaukseen liittyvään yhteistyöhön. Tutkimusaineistosta nousee esille erilaisia merkityskokonaisuuksia. Tutkimustuloksissa pohditaan, kuinka oppilaitoksen edustajat voivat henkilökohtaisilla toimillaan vaikuttaa yhteistyöhön. Lehtoreille asetettuihin vaatimuksiin kuuluivat muunmuassa sensitiivinen ja kunnioittava lähestymistapa ja dialogisen keskustelun taito. Tuloksissa pohditaan myös oppilaitosvuorovaikutuksen haasteita, joista suurimpana kehittämisen kohteena nousee esiin lehtorin ulkopuolisuus opiskelijan harjoitteluneuvotteluissa, harjoitteluohjaamisessa ja sen arvioinnissa. Harjoitteluohjaajien puheista nousee esiin erilaisia asenteellisia ja näkemyksellisiä merkityksiä opiskelijoista. Suurimpina kehittämisalueina tulevat esille tasa-arvoisen oppimisen puutteellisuus, omiin vanhoihin työtapoihin sosiaalistamisen toimintamalli ja opiskelijoiden käyttö lisätyövoimana. HUMAK Joensuun kampuksen ja koko HUMAK-
organisaation pedagogiset ja ideologiset taustavaikuttajat viittaavat vahvaan yhteisölliseen ja kumppanuuteen panostavaan toimintaan. Organisaation ideaalipuhe on ristiriidassa käytännön kanssa, jossa työelämäntoimijoiden ja lehtoreiden vuorovaikutukselle ei ole resurssoitu riittävästi aikaa, eivätkä käytänteet tukeneet kaivatulla tavalla aktiivista yhteistyötä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]