Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Olen oppinut paljon ennen muuta itsestäni." : aikuisopiskelijana korkeakoulussa

Nyman, Tiia (2012)

 

There are no files associated with this item.


Nyman, Tiia
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Pro gradu- työssä kuvataan tutkimukseen osallistuneiden aikuisopiskelijoiden kokemuksia omasta opiskelustaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja haasteita aikuisopiskelijoilla liittyy tutkintoon tähtäävässä opiskelussa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, sekä työvoimapoliittisen koulutuksen kautta opiskelevilla aikuisopiskelijoilla. Olen kysynyt heiltä millä tavoin he ovat onnistuneet sovittamaan työn ja opiskelun, tai perheen ja opiskelun, ja millaisia haasteita opiskeluun ylipäänsä on liittynyt. Aineistoni perusteella teoreettiseksi viitekehykseksi rajautuivat aikuisopiskelijan käsite, elinikäinen oppiminen ja motivaatio. Lisäksi aikuisopiskelijan erityispiirteet, haasteet ja opiskelun merkitykset aikuisen elämässä tulivat esiin kohdejoukkoni vastauksista.

Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimuksen tiedonkeruun menetelmänä olen käyttänyt avoimia kysymyksiä sähköpostin muodossa. Saatekirjeeksi muotoillussa sähköpostiviestissä esittelin heille lyhyesti pro gradu- tutkielmani aiheen ja tavoitteen. Viestissä oli esitettynä yhteensä yhdeksän kysymystä kolmeen eri teemaan liittyen, jotka olivat opiskelu, vapaa-aika ja tulevaisuus. Tutkimukseni kohdejoukkona oli kymmenen aikuisopiskelijaa, jotka opiskelevat tutkinto-opiskelijoina Rovaniemellä yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa, sekä kymmenen työvoimakoulutuksen kautta opiskelevaa aikuisopiskelijaa.

Tutkimuksen tuloksissa tuli esille, että aikuisten oppimista määrittävät usein aiemmat oppimiskokemukset ja erityisesti negatiiviset oppimiskokemukset voivat vaikuttaa uudelleen kouluttautumishalukkuuteen ja innokkuuteen. Aikuisilla on tavallisesti jo työkokemusta, joka taas edesauttaa heidän motivoitumistaan uuden ammatin hankkimiseen. Tutkimukseni aikuisopiskelijat ovat aktiivisia ja motivoituneita oppijia. He ovat itseohjautuvia ja itsenäisiä. Heidän opiskeluaan haastavia tekijöitä ovat aikataulun sovittamiseen työn ja perheen kanssa. Näihin haasteisiin voidaan vastata oppilaitosten puolesta esimerkiksi järjestämällä korvaavia tehtäviä niistä luennoista, joille aikuisopiskelija ei ole päässyt osallistumaan. Joustavuus oppilaitoksen ja opiskelijan välillä on molempien etu. Haasteista huolimatta opiskelusta on tullut tutkimukseni aikuisopiskelijoille elämäntapa, joka täyttää elinikäisen oppimisen tunnusmerkit.
 
Pro gradu thesis describes participant mature learners experiences in their studying. The goal of this study is to find out what kind of experiences and challenges there are for adult students, studying in university or in polytechnics. I have asked students how they have been able to accommodate work and studying or family and studying and what kind of challenges there have been overall regarding studying. Based on my material have the concept mature student, lifelong learning and motivation become theoretical contexts of this work. Also the special characters of adult studying, challenges and meanings of studying appeared in the answers of my target group.

This is a qualitative research and the legwork for it I did as open questions in the form of email. In the covering note I shortly described the subject and the goal of my Pro gradu thesis. In the email there was altogether nine questions concerning three different themes: studying, free -time and future. The target group consists of ten adult learners who study as degree students in Rovaniemi Polytechnics and in the University of Rovaniemi, as well as ten mature labour experiment students.

As results of the study appeared that mature learning is often defined by earlier learning experiences, and therefore, specifically negative learning experiences can have effect in keenness to re-education. Adults have often working experience that assists motivation in re-education into a new profession. The mature students of my study are motivated and active learners. They are self-directed and independent. Accommodate studying schedule with work and family are the challenging factors in their studying. To response there challenges can educational institutions arrange substitutive assignments for those lectures that a mature student was not able to participate. Flexibility between school and a student is beneficial for both. Despite the challenges has studying become lifestyle for the participants of my study and that fulfils the criterion of life-long-learning.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste