Koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen lukiossa
Penttilä, Ari (2014)
Penttilä, Ari
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412181559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412181559
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset kyselylomakkeiden avulla. Vastaajat olivat erään Pohjois-Suomen lukion opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 212 oppilasta eri vuosiluokilta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulukiusaamisen esiintymistä lukiossa, sen muotoja sekä sen rooleja. Tutkimuksessa selvitettiin myös puuttumistapoja koulukiusaamiseen lukiossa. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden mielipiteitä koulukiusatuksi tulemiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus osoitti, että kohdelukiossani tapahtui kiusaamista tyttöjen keskuudessa. Kiusaaminen oli muodoltaan valtaosin sosiaalista kiusaamista, mutta myös sanallista ja sähköistä kiusaamista sekä selän takana puhumista esiintyi. Kiusaamista tapahtui kiusattujen parissa joko noin kerran viikossa tai harvemmin. Kiusaajina toimivat valtaosin rinnakkaisluokkalaiset, mutta myös omat luokkakaverit kiusasivat. Kiusaamista tapahtui pääosin välitunnilla, mutta myös muissa paikoissa. Tutkimus myös osoitti, että yleisin rooli kyselyyn vastanneiden tyttöjen ja poikien keskuudessa oli ulkopuolinen. Tyttöjen osalta löytyi myös muut kiusaamisen roolit, kun taas pojilla näin ei ollut. Puuttumisen osalta tytöt kertoivat yleisimmäksi tavaksi asiasta keskustelemisen osapuolten kanssa. Pojat sen sijaan kertoivat yleisimmäksi tavaksi asiasta ilmoittamisen osapuolten vanhemmille, asiasta keskustelemisen osapuolten kanssa sekä kiusatun itsensä puolustamisen. Yleisimmäksi puuttujaksi mainittiin toinen opiskelija niin tyttöjen kuin poikien osalta, mutta myös muita puuttujia ilmoitettiin. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä suurin syy koulukiusatuksi tulemiseen on ulkonäkö.
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulukiusaamisen esiintymistä lukiossa, sen muotoja sekä sen rooleja. Tutkimuksessa selvitettiin myös puuttumistapoja koulukiusaamiseen lukiossa. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden mielipiteitä koulukiusatuksi tulemiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus osoitti, että kohdelukiossani tapahtui kiusaamista tyttöjen keskuudessa. Kiusaaminen oli muodoltaan valtaosin sosiaalista kiusaamista, mutta myös sanallista ja sähköistä kiusaamista sekä selän takana puhumista esiintyi. Kiusaamista tapahtui kiusattujen parissa joko noin kerran viikossa tai harvemmin. Kiusaajina toimivat valtaosin rinnakkaisluokkalaiset, mutta myös omat luokkakaverit kiusasivat. Kiusaamista tapahtui pääosin välitunnilla, mutta myös muissa paikoissa. Tutkimus myös osoitti, että yleisin rooli kyselyyn vastanneiden tyttöjen ja poikien keskuudessa oli ulkopuolinen. Tyttöjen osalta löytyi myös muut kiusaamisen roolit, kun taas pojilla näin ei ollut. Puuttumisen osalta tytöt kertoivat yleisimmäksi tavaksi asiasta keskustelemisen osapuolten kanssa. Pojat sen sijaan kertoivat yleisimmäksi tavaksi asiasta ilmoittamisen osapuolten vanhemmille, asiasta keskustelemisen osapuolten kanssa sekä kiusatun itsensä puolustamisen. Yleisimmäksi puuttujaksi mainittiin toinen opiskelija niin tyttöjen kuin poikien osalta, mutta myös muita puuttujia ilmoitettiin. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä suurin syy koulukiusatuksi tulemiseen on ulkonäkö.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]