”Saako nyt alkaa leikkiä?” : esikouluetnografia vapaan leikin merkityksestä lapsille
Lasanen, Maarit (2011)
There are no files associated with this item.
Lasanen, Maarit
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmani tarkastelee esikoululaisten vapaata leikkiä lapsen näkökulmasta. Tutkimusongelmanani on selvittää, mitkä seikat mahdollistavat vapaata leikkiä tai eivät luo niin hyviä mahdollisuuksia vapaan leikin toteutumiselle esikoulussa sekä minkälainen merkitys vapaalla leikillä on esikoululaiselle. Vapaalla leikillä tarkoitan tutkielmassani esikoululaisten rooli-, rakentelu- sekä sääntöleikkejä. Rajauksen ulkopuolelle jäävät didaktiset leikit, joiden avulla lastentarhanopettajat opettavat ja kehittävät esikoululaisia. Tutkielmani keskittyy esikoululaisten yhteisleikkeihin, joten heidän yksinleikkinsä jäävät tutkielmani ulkopuolelle, vaikka ne ovatkin vapaita leikkejä.
Tutkielmani on etnografinen. Empiirinen aineistoni on kerätty menetelmätriangulaatiolla pohjoissuomalaisessa Muksulan päiväkodin Murmeliryhmässä kahta lastentarhanopettajan haastattelua lukuun ottamatta. Aineistoni olen kerännyt teemahaastattelemalla kahdeksaa esikoululaista keväällä 2009, havainnoimalla neljäätoista esikoululaista sekä teemahaastattelemalla neljää esiopetuksesta vastaavaa lastentarhanopettajaa keväällä 2011. Aineiston analyysimenetelmänäni on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulokseni osoittavat, että esikoululaisten vapaata leikkiä mahdollistavat tai estävät ulkoiset puitteet, aikuinen rinnalla kulkijana, leikkirauha ja konfliktitilanteet. Lapset haluavat mieluiten leikkiä keskenään vapaita leikkejä, jotka tutkimustulosteni mukaan mahdollistavat lapsilähtöisyyden toteutumisen, sosiaalisten taitojen kehittymisen sekä ”elämän makustelun”.
Tutkielmani on etnografinen. Empiirinen aineistoni on kerätty menetelmätriangulaatiolla pohjoissuomalaisessa Muksulan päiväkodin Murmeliryhmässä kahta lastentarhanopettajan haastattelua lukuun ottamatta. Aineistoni olen kerännyt teemahaastattelemalla kahdeksaa esikoululaista keväällä 2009, havainnoimalla neljäätoista esikoululaista sekä teemahaastattelemalla neljää esiopetuksesta vastaavaa lastentarhanopettajaa keväällä 2011. Aineiston analyysimenetelmänäni on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulokseni osoittavat, että esikoululaisten vapaata leikkiä mahdollistavat tai estävät ulkoiset puitteet, aikuinen rinnalla kulkijana, leikkirauha ja konfliktitilanteet. Lapset haluavat mieluiten leikkiä keskenään vapaita leikkejä, jotka tutkimustulosteni mukaan mahdollistavat lapsilähtöisyyden toteutumisen, sosiaalisten taitojen kehittymisen sekä ”elämän makustelun”.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]