”Avoimella pelillä” - kehitysvammaisten oppilaiden vanhempien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Niinimaa, Paula-Kaisa (2011)
There are no files associated with this item.
Niinimaa, Paula-Kaisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Kasvatustieteen pro gradu -työni keskeinen teema on kehitysvammaisten pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien luokkamuotoisessa erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden vanhempien kokemukset koulun kanssa tekemästään yhteistyöstä. Tutkimukseni keskittyy lähinnä koulun mahdollisuuksiin tehdä valtaistumista tukevaa yhteistyötä kehitysvammaisten oppilaiden perheiden kanssa.
Työn viitekehyksen aloitan määrittelemällä kehitysvammaisuutta perheessä. Tämän jälkeen kuvaan kodin ja koulun yhteistyötä eri näkökulmista. Pyrin myös avaamaan perhelähtöisyyden ja kasvatuskumppanuuden sekä valtaistumisen käsitteitä ja perusperiaatteita suhteessa kodin ja koulun yhteistyöhön.
Tutkimukselleni olen asettanut seuraavat ongelmat: Millaista tukea koulu tarjoaa kodille kehitysvammaisten lasten vanhempien käsitysten mukaan, miten tyytyväisiä vanhemmat ovat koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä millaisia toivomuksia vanhemmilla on yhteistyön kehittämiseksi. Aineiston olen hankkinut teemahaastatteluilla. Aineiston analyysini on teemoittelua sekä nojautuu SWOT-analyysin hyödyntämiseen.
Tutkimustuloksina kuvaan koulun tarjoamaa tukea kodeille, vanhempien näkemystä tuen riittävyydestä sekä vanhempien toivomuksia tuen suhteen. Pro graduni tärkeimmäksi tulokseksi nousi vanhempien toive avoimesta ja rakentavasta yhteistyöstä vaikeissakin tilanteissa. Koululta toivottiin avointa otetta yhteistyöhön ja yhteistyön tärkein tavoite kokonaisvaltaisesti tyytyväinen oppilas.
Työn viitekehyksen aloitan määrittelemällä kehitysvammaisuutta perheessä. Tämän jälkeen kuvaan kodin ja koulun yhteistyötä eri näkökulmista. Pyrin myös avaamaan perhelähtöisyyden ja kasvatuskumppanuuden sekä valtaistumisen käsitteitä ja perusperiaatteita suhteessa kodin ja koulun yhteistyöhön.
Tutkimukselleni olen asettanut seuraavat ongelmat: Millaista tukea koulu tarjoaa kodille kehitysvammaisten lasten vanhempien käsitysten mukaan, miten tyytyväisiä vanhemmat ovat koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä millaisia toivomuksia vanhemmilla on yhteistyön kehittämiseksi. Aineiston olen hankkinut teemahaastatteluilla. Aineiston analyysini on teemoittelua sekä nojautuu SWOT-analyysin hyödyntämiseen.
Tutkimustuloksina kuvaan koulun tarjoamaa tukea kodeille, vanhempien näkemystä tuen riittävyydestä sekä vanhempien toivomuksia tuen suhteen. Pro graduni tärkeimmäksi tulokseksi nousi vanhempien toive avoimesta ja rakentavasta yhteistyöstä vaikeissakin tilanteissa. Koululta toivottiin avointa otetta yhteistyöhön ja yhteistyön tärkein tavoite kokonaisvaltaisesti tyytyväinen oppilas.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]