Miten inklusiivinen eetos määrittyy opettajien keskuudessa? : opettajien näkemyksiä perusopetuslakiehdotuksesta
Sarajärvi, Hilkka (2010)
There are no files associated with this item.
Sarajärvi, Hilkka
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää opettajien näkemyksiä uuteen perusopetus-lakiehdotukseen. Inklusiivinen, kaikille yhteinen koulu, on ajankohtainen, globaali käsite. Sen perusajatuksena on nähdä yksilö subjektina siten, että oppilaan tarvitsema tuki oppimiseen tuodaan lähikouluun. Inklusiivinen koulu asettaa omat haasteensa opettajille. Keskityn tutkimuksessani opettajien näkemyksien kuvaamiseen, miten perusopetuksen uudistus näkyy heidän omassa pedagogisessa ajattelussaan ja toiminnassaan. Inklusiivinen koulukulttuuri tarvitsee muutoksia koulun sisäisissä ja ulkoisissa rakenteissa. Tutkimuksessani selvitän, miten lakiesitys vaikuttaa oppilaan asemaan. Tarkastelen sitä lähikouluperiaatteen, oppilaan yksilöllisyyden, oppimisprosessin sekä moniammatillisen yhteistyön toteutumisen kautta. Lakiehdotuksen tarvitsemia käytännönjärjestelyitä arvioin eettisyyden ja oikeuden näkökulmasta, yhteiskunnan tukiresurssien, opettajuuden muutospaineiden sekä arvokeskustelun näkökulmista.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys perustuu inkluusiivisen koulun piirteiden määrittelyyn sekä opettajan orientoitumiseen inkluusioon. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto perustuu 27 opettajan kirjoituksiin. Aineisto on käsitelty teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimukseni osoitti, että opettajien mielipiteet inklusiivisesta koulusta jakaantuvat kahteen osaan; osa opettajista näkee koulu-uudistuksen voimaannuttavana mahdollisuutena omalle ammatilliselle kasvulle, kun taas osa opettajista kokee riittämättömyyttä ja jopa vastenmielisyyttä opettaa kaikkia oppilaita. Opettajat kaipaavat erityispedagogista osaamista erilaisten oppilaiden kohtaamiseen. Opettajat näkivät kaikkien oppilaiden oppimisen yhdessä kasvattavan sosiaalista inkluusiota. Oppimisen yksilölliseen tukemiseen opettajat kaipaavat resursseja, jotka takaavat, ettei inkluusio heikennä kenenkään oppimistuloksia. Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne haastaa koko yhteiskunnan arvokeskusteluun, miten globaalia koulutuspolitiikan tavoitetta voidaan edistää uuden perusopetuslakiesityksen mukaan. Opettajien asenteet kuitenkin lopulta ratkaisevat, miten inklusiivinen koulukulttuuri sisäistyy perusopetukseen.
Haluan tutkimuksellani osallistua inkluusiokeskusteluun tuomalla esille uuden perusopetuslain myötä inklusiivisen koulun ulottuvuuden opettajan näkökulmasta. Tarkoitukseni on herätellä lukijaa miettimään omaa suhtautumistaan erilaisuuteen ja sen kohtaamiseen arjen opetus- ja kasvatustyössä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys perustuu inkluusiivisen koulun piirteiden määrittelyyn sekä opettajan orientoitumiseen inkluusioon. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto perustuu 27 opettajan kirjoituksiin. Aineisto on käsitelty teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimukseni osoitti, että opettajien mielipiteet inklusiivisesta koulusta jakaantuvat kahteen osaan; osa opettajista näkee koulu-uudistuksen voimaannuttavana mahdollisuutena omalle ammatilliselle kasvulle, kun taas osa opettajista kokee riittämättömyyttä ja jopa vastenmielisyyttä opettaa kaikkia oppilaita. Opettajat kaipaavat erityispedagogista osaamista erilaisten oppilaiden kohtaamiseen. Opettajat näkivät kaikkien oppilaiden oppimisen yhdessä kasvattavan sosiaalista inkluusiota. Oppimisen yksilölliseen tukemiseen opettajat kaipaavat resursseja, jotka takaavat, ettei inkluusio heikennä kenenkään oppimistuloksia. Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne haastaa koko yhteiskunnan arvokeskusteluun, miten globaalia koulutuspolitiikan tavoitetta voidaan edistää uuden perusopetuslakiesityksen mukaan. Opettajien asenteet kuitenkin lopulta ratkaisevat, miten inklusiivinen koulukulttuuri sisäistyy perusopetukseen.
Haluan tutkimuksellani osallistua inkluusiokeskusteluun tuomalla esille uuden perusopetuslain myötä inklusiivisen koulun ulottuvuuden opettajan näkökulmasta. Tarkoitukseni on herätellä lukijaa miettimään omaa suhtautumistaan erilaisuuteen ja sen kohtaamiseen arjen opetus- ja kasvatustyössä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]