"Kyllä se pintaraapasua monesti on" : luokanopettajien kokemuksia yhteistyöstä maahanmuuttajaoppilaiden vanhempien kanssa
Haapanen, Henna (2010)
There are no files associated with this item.
Haapanen, Henna
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia opet-tajilla on maahanmuuttajavanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lä-hestyn aihetta kodin ja koulun välisen yhteistyön sekä opettajan monikult-tuurisen kompetenssin näkökulmista. Tavoitteenani on selvittää, millaisek-si opettajat kokivat oman ammattitaitonsa yhteistyössä maahanmuuttaja-vanhempien kanssa sekä millaisia haasteita ja kulttuurieroja opettajat oli-vat kohdanneet yhteistyötä tehdessään.
Tutkimukseni sijoittuu laadullisen tutkimuksen piiriin. Olen valinnut mene-telmäkseni haastattelut, joihin ovat osallistuneet viisi rovaniemeläistä opet-tajaa. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimukseni tulosten mukaan opettajat suhtautuivat myönteisesti omaan
ammattitaitoonsa maahanmuuttajavanhempien kanssa tehtävässä yhteis-työssä. Opettajat kokivat oman kulttuuritietoisuuden lisääntymisen yhteis-työn suurimpana antina itselleen. Kuitenkin opettajat kaipasivat lisäkoulu-tusta juuri kulttuurintuntemuksen lisäämiseen. Kulttuurierot ilmenivät opet-tajien mukaan siinä, millä tavalla vanhemmat suhtautuvat kouluun ja opet-tajiin sekä siinä, miten naisiin ja naisopettajiin suhtaudutaan. Opettajien kokemat haasteet yhteistyössä maahanmuuttajavanhempien kanssa liittyi-vät pääasiassa kieliongelmiin ja kulttuurisesti eroavaan käyttäytymiseen. Opettajat myös kokivat yhteistyön sekä oppilaan että itsensä kannalta usein riittämättömäksi.
Haastatteluiden perusteella yhteistyön haasteet aiheuttavat tilanteen, jos-sa opettajat kokevat riittämättömyyttä toteuttaa yhteistyötä toivomallaan tavalla. Opettajan ja maahanmuuttajavanhempien välisen yhteistyön mää-rä ja laatu ovat osin riippuvaisia myös opettajan omasta kiinnostuksesta ja
motivaatiosta yhteistyön tekemiseen. Opettajat eivät ole saaneet riittävästi
valmiuksia kulttuurien kohtaamiseen kouluelämässä.
Tutkimukseni sijoittuu laadullisen tutkimuksen piiriin. Olen valinnut mene-telmäkseni haastattelut, joihin ovat osallistuneet viisi rovaniemeläistä opet-tajaa. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimukseni tulosten mukaan opettajat suhtautuivat myönteisesti omaan
ammattitaitoonsa maahanmuuttajavanhempien kanssa tehtävässä yhteis-työssä. Opettajat kokivat oman kulttuuritietoisuuden lisääntymisen yhteis-työn suurimpana antina itselleen. Kuitenkin opettajat kaipasivat lisäkoulu-tusta juuri kulttuurintuntemuksen lisäämiseen. Kulttuurierot ilmenivät opet-tajien mukaan siinä, millä tavalla vanhemmat suhtautuvat kouluun ja opet-tajiin sekä siinä, miten naisiin ja naisopettajiin suhtaudutaan. Opettajien kokemat haasteet yhteistyössä maahanmuuttajavanhempien kanssa liittyi-vät pääasiassa kieliongelmiin ja kulttuurisesti eroavaan käyttäytymiseen. Opettajat myös kokivat yhteistyön sekä oppilaan että itsensä kannalta usein riittämättömäksi.
Haastatteluiden perusteella yhteistyön haasteet aiheuttavat tilanteen, jos-sa opettajat kokevat riittämättömyyttä toteuttaa yhteistyötä toivomallaan tavalla. Opettajan ja maahanmuuttajavanhempien välisen yhteistyön mää-rä ja laatu ovat osin riippuvaisia myös opettajan omasta kiinnostuksesta ja
motivaatiosta yhteistyön tekemiseen. Opettajat eivät ole saaneet riittävästi
valmiuksia kulttuurien kohtaamiseen kouluelämässä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4082]