”OLI SE PAKKO JOHONKI…” Nuorten näkemyksiä toisen asteen opintojen keskeytymisestä sekä opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten tukijoina
Seitaniemi, Leea; Wikström, Pirjo (2011)
There are no files associated with this item.
Seitaniemi, Leea
Wikström, Pirjo
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksemme kuvaa toisen asteen opintojen keskeyttäneiden nuorten näkemyksiä opintojen keskeytymisestä. Lisäksi tutkimme opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten tukijoina. Tutkimuksemme koostuu kahdesta eri tutkimuksesta. Tutkimusotteemme on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologinen lähestymistapa. Ensimmäinen tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeella kerätystä aineistosta. Kyselyyn osallistui seitsemäntoista nuorta, joilla oli keskeytynyt toisen asteen opinnot viimeisen kahden vuoden aikana. Nuoret olivat iältään 16 - 22 – vuotiaita.
Toinen tutkimus koostuu ryhmähaastattelusta. Haastatteluun osallistui kolme eri oppilaitoksessa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelu oli puolistrukturoitu ja se oli luonteeltaan keskusteleva ja pohdiskeleva. Molemmat tutkimusaineistot analysoimme purkamalla aineiston tekstiksi tekstin¬käsittelyohjelmalla, jonka jälkeen kokosimme kyselyn vastaukset ryhmiin kysymyksittäin. Seuraavaksi etsimme vastauksista samankaltaisuuksia, jotta pystyimme hahmottamaan aineiston vastaussisältöjä.
Tutkimustuloksista nousi esille erityisesti nuorten motivaation riittämättömyys saattaa toisen asteen opinnot loppuun. Lisäksi opintojen keskeytymiseen vaikuttivat väärät linjavalinnat, epärealistiset käsitykset opiskelusta toisella asteella, opettajan persoona sekä erilaiset ihmissuhdeongelmat. Peruskoulussa opintojen sujumisella, vertaistuella sekä opettaja-oppilas suhteella on vaikutusta toisen asteen opintojen loppuun saattamiseen. Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että nuoren peruskoulussa viettämällä ajalla on suuri merkitys nuoren jatko-opintoihin motivoitumiseen.
Toinen tutkimus koostuu ryhmähaastattelusta. Haastatteluun osallistui kolme eri oppilaitoksessa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelu oli puolistrukturoitu ja se oli luonteeltaan keskusteleva ja pohdiskeleva. Molemmat tutkimusaineistot analysoimme purkamalla aineiston tekstiksi tekstin¬käsittelyohjelmalla, jonka jälkeen kokosimme kyselyn vastaukset ryhmiin kysymyksittäin. Seuraavaksi etsimme vastauksista samankaltaisuuksia, jotta pystyimme hahmottamaan aineiston vastaussisältöjä.
Tutkimustuloksista nousi esille erityisesti nuorten motivaation riittämättömyys saattaa toisen asteen opinnot loppuun. Lisäksi opintojen keskeytymiseen vaikuttivat väärät linjavalinnat, epärealistiset käsitykset opiskelusta toisella asteella, opettajan persoona sekä erilaiset ihmissuhdeongelmat. Peruskoulussa opintojen sujumisella, vertaistuella sekä opettaja-oppilas suhteella on vaikutusta toisen asteen opintojen loppuun saattamiseen. Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että nuoren peruskoulussa viettämällä ajalla on suuri merkitys nuoren jatko-opintoihin motivoitumiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]