Kohti kasvatuskumppanuutta : päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvattajien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta
Hänninen, Virpi; Mänty, Anne (2010)
There are no files associated with this item.
Hänninen, Virpi
Mänty, Anne
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvattaji-en näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta omassa työssään. Lisäksi selvitämme yhteistyö-käytäntöjä ja niiden toimivuutta sekä kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumista. Tarkastelemme yhteistyössä tarvittavia ammatillisia taitoja sekä kasvatuskumppanuuteen vaikuttavia tekijöitä. Kartoitamme myös varhaiskasvattajien kehittämisehdotuksia ja tuen saantia kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen.
Tutkimuksemme on laadullinen, kuvaileva ja tulkinnallinen tutkimus. Aineistonkeruumene-telmänä olemme käyttäneet lomakekyselyä, joka toteutettiin kuudessa päiväkodissa. Päi-väkodeissa vastaajina oli lastentarhanopettajia, erityislastentarhanopettaja ja lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulostemme mukaan kasvatuskumppanuus on ennen kaikkea vanhempien ja var-haiskasvattajien yhteistyötä lapsen parhaaksi. Siinä korostuu vuorovaikutus sekä molem-minpuolinen kunnioitus, luottamus ja tasavertaisuus. Yhteistyökäytännöt koetaan perintei-siksi, osin toimiviksi ja osin kehittämistä vaativiksi. Kasvatuskumppanuutta edistävät tekijät voidaan jakaa neljään eri teemaan: rakenteelliset tekijät, vuorovaikutukseen liittyvät tekijät, varhaiskasvattajiin liittyvät tekijät ja vanhempiin liittyvät tekijät. Ehkäisevistä tekijöistä mer-kittävimmäksi nousi ajan ja luottamuksen puute. Tutkimuksessamme ilmenee, että kasva-tuskumppanuus vaatii ammatillista osaamista, joka kehittyy työkokemuksen ja koulutuksen myötä. Ammatillisessa osaamisessa korostuvat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Varhais-kasvattajat kokevat tärkeäksi esimiehen ja kollegoiden antaman tuen varsinkin hankalissa yhteistyötilanteissa. Myös työyhteisössä yhdessä sovituilla toimintakäytännöillä on merki-tystä. Ammatillisen osaamisen kehittämiseksi varhaiskasvattajat toivovat lisäkoulutusta se-kä enemmän keskustelua työyhteisössä.
Tulostemme perusteella voi todeta, että päiväkodissa yhteistyötä tehdään kasvatuskump-panuuden hengessä. Päiväkodissa kasvatuskumppanuus on luonnollinen osa toimintakäytäntöä.
Tutkimuksemme on laadullinen, kuvaileva ja tulkinnallinen tutkimus. Aineistonkeruumene-telmänä olemme käyttäneet lomakekyselyä, joka toteutettiin kuudessa päiväkodissa. Päi-väkodeissa vastaajina oli lastentarhanopettajia, erityislastentarhanopettaja ja lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulostemme mukaan kasvatuskumppanuus on ennen kaikkea vanhempien ja var-haiskasvattajien yhteistyötä lapsen parhaaksi. Siinä korostuu vuorovaikutus sekä molem-minpuolinen kunnioitus, luottamus ja tasavertaisuus. Yhteistyökäytännöt koetaan perintei-siksi, osin toimiviksi ja osin kehittämistä vaativiksi. Kasvatuskumppanuutta edistävät tekijät voidaan jakaa neljään eri teemaan: rakenteelliset tekijät, vuorovaikutukseen liittyvät tekijät, varhaiskasvattajiin liittyvät tekijät ja vanhempiin liittyvät tekijät. Ehkäisevistä tekijöistä mer-kittävimmäksi nousi ajan ja luottamuksen puute. Tutkimuksessamme ilmenee, että kasva-tuskumppanuus vaatii ammatillista osaamista, joka kehittyy työkokemuksen ja koulutuksen myötä. Ammatillisessa osaamisessa korostuvat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Varhais-kasvattajat kokevat tärkeäksi esimiehen ja kollegoiden antaman tuen varsinkin hankalissa yhteistyötilanteissa. Myös työyhteisössä yhdessä sovituilla toimintakäytännöillä on merki-tystä. Ammatillisen osaamisen kehittämiseksi varhaiskasvattajat toivovat lisäkoulutusta se-kä enemmän keskustelua työyhteisössä.
Tulostemme perusteella voi todeta, että päiväkodissa yhteistyötä tehdään kasvatuskump-panuuden hengessä. Päiväkodissa kasvatuskumppanuus on luonnollinen osa toimintakäytäntöä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]