Luokan emotionaalisen ilmapiirin yhteys itsetuntoon ja motivaatioon
Anto, Mikko (2005)
There are no files associated with this item.
Anto, Mikko
Lapin yliopisto
2005
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291046
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokan emotionaalisen ilmapiirin yhteyttä itsetuntoon ja motivaatioon. Aluksi tarkasteltiin sitä, miten erityyppiset oppilaat vaikuttivat luokan emotionaaliseen ilmapiiriin ja miten opettaja saattoi olla vaikuttamassa siihen, että ilmapiiri muuttui myönteiseen suuntaan. Tämän jälkeen tarkasteltiin emotionaalisen ilmapiirin yhteyttä itsetuntoon ja motivaatioon sekä sosiaalisen ja akateemisen itsetunnon yhteyttä motivaatioon.
Tutkimuksessa on voitu osoittaa opettajan erittäin merkittävä asema luokkatilanteessa. Hyvä ja turvallinen suhde opettajaan vaikuttaa merkittävästi oppilaan sekä sosiaalisen että akateemisen itsetunnon kehittymiseen. Tässä aineistossa saatu tulos tukee mielenkiintoisella tavalla Bowlbyn kiintymysteoriaa. Opettaja turvallisen aikuisen roolissa pystyy edesauttamaan oppilaan sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mitä oppilaan ja opettajan välinen hyvä suhde vaikuttaa motivaatioon. Tuloksena oli, että ulkoiseen motivaatioon tällä asialla ei ollut kovin suurta merkitystä. Kääntäen asia voidaan ilmaista, että opettajalla sinänsä on merkittävämpi vaikutus kuin opettajan antamilla kannustuksilla ja rangaistuksilla.
Sisäiseen motivaatioon taas hyvällä suhteella oli erittäin merkitsevä vaikutus. Oppilas pystyy nauttimaan koulutyöstään, ottamaan suuriakin haasteita ja toimimaan itsenäisesti tilanteessa, jolloin suhde toimii hyvin.
Itsetunnon ja motivaation yhteyttä selvittelevä osio tutkimuksesta antoi tulokseksi, että itsetunnon vaikutus sisäiseen motivaatioon oli erittäin vahva ja tilastollisesti merkitsevä, mutta ulkoisen motivaation vähäisempi. Akateemisen itsetunnon vaikutus sisäiseen motivaatioon oli erittäin merkittävä, mutta korreloi negatiivisesti ja tilastollisesti merkittävästi ulkoiseen motivaatioon.
Kun muistamme, mitä tutkimus antoi tulokseksi opettajan vaikutuksesta sosiaalisen ja akateemisen itsetunnon suhteen, voimme todeta, kuinka suurimerkityksinen opettajan vaikutus on oppilaan jatkomenestyksen kannalta.
Tutkimuksessa on voitu osoittaa opettajan erittäin merkittävä asema luokkatilanteessa. Hyvä ja turvallinen suhde opettajaan vaikuttaa merkittävästi oppilaan sekä sosiaalisen että akateemisen itsetunnon kehittymiseen. Tässä aineistossa saatu tulos tukee mielenkiintoisella tavalla Bowlbyn kiintymysteoriaa. Opettaja turvallisen aikuisen roolissa pystyy edesauttamaan oppilaan sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mitä oppilaan ja opettajan välinen hyvä suhde vaikuttaa motivaatioon. Tuloksena oli, että ulkoiseen motivaatioon tällä asialla ei ollut kovin suurta merkitystä. Kääntäen asia voidaan ilmaista, että opettajalla sinänsä on merkittävämpi vaikutus kuin opettajan antamilla kannustuksilla ja rangaistuksilla.
Sisäiseen motivaatioon taas hyvällä suhteella oli erittäin merkitsevä vaikutus. Oppilas pystyy nauttimaan koulutyöstään, ottamaan suuriakin haasteita ja toimimaan itsenäisesti tilanteessa, jolloin suhde toimii hyvin.
Itsetunnon ja motivaation yhteyttä selvittelevä osio tutkimuksesta antoi tulokseksi, että itsetunnon vaikutus sisäiseen motivaatioon oli erittäin vahva ja tilastollisesti merkitsevä, mutta ulkoisen motivaation vähäisempi. Akateemisen itsetunnon vaikutus sisäiseen motivaatioon oli erittäin merkittävä, mutta korreloi negatiivisesti ja tilastollisesti merkittävästi ulkoiseen motivaatioon.
Kun muistamme, mitä tutkimus antoi tulokseksi opettajan vaikutuksesta sosiaalisen ja akateemisen itsetunnon suhteen, voimme todeta, kuinka suurimerkityksinen opettajan vaikutus on oppilaan jatkomenestyksen kannalta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]