Esikoululaisten mielikuvat koulusta
Väänänen, Sanna-Maria (2009)
There are no files associated with this item.
Väänänen, Sanna-Maria
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Vuonna 2007 Rovaniemellä kerätty tutkimusaineistoni koostuu esikoululaisilta kerätyistä yksilö/ ryhmä haastattelu-, piirustus- ja kuvamateriaaleista. Tutkimukseni sisältää myös esikoululaisille järjestetyn kouluun tutustumiskäynnin. Tutkimukseen osallistui 11
esikoululaista. Aineiston avulla pyrin selvittämään esikoululaisten koulumielikuvia, ja sitä mitä kautta he ovat saaneet tietoa koulusta. Kysyin myös mikä kouluunmenossa pelottaa/jännittää.
Tutkimukseni on aineistonkeruumuodoltaan etnografiaan viittaavaa, mutta ei laajuudeltaan riitä vastaamaan etnografista tutkimusta. Kuvailen tutkimustani etnografistyyppisenä fenomenologisena tapaustutkimuksena.
Sisällön teema-analyysin keinoin löysin haastatteluista ja piirustuksista koulumielikuvissa esiintyviä, toistuvia teemoja. Kokosin niistä mielikuvapalapelin, jonka rakennuspaloiksi nousivat oppiminen, ihmiset, tila sekä leikki. Mielikuvista löytyi myös selkeästi informaalin
ja virallisen koulun piirteitä.
Tutkimukseni luotettavuutta pyrin tuomaan esille mahdollisimman tarkan kuvauksen ja raportoinnin keinoin.
Sain selville ettei tuleva koulun aloittaminen tuntunut lapsista pelottavalta, joskin jännittäviäkin asioita löytyi, kuten esimerkiksi englanninkielen opettelun vaikeus ja koulumatkan kulkeminen.
esikoululaista. Aineiston avulla pyrin selvittämään esikoululaisten koulumielikuvia, ja sitä mitä kautta he ovat saaneet tietoa koulusta. Kysyin myös mikä kouluunmenossa pelottaa/jännittää.
Tutkimukseni on aineistonkeruumuodoltaan etnografiaan viittaavaa, mutta ei laajuudeltaan riitä vastaamaan etnografista tutkimusta. Kuvailen tutkimustani etnografistyyppisenä fenomenologisena tapaustutkimuksena.
Sisällön teema-analyysin keinoin löysin haastatteluista ja piirustuksista koulumielikuvissa esiintyviä, toistuvia teemoja. Kokosin niistä mielikuvapalapelin, jonka rakennuspaloiksi nousivat oppiminen, ihmiset, tila sekä leikki. Mielikuvista löytyi myös selkeästi informaalin
ja virallisen koulun piirteitä.
Tutkimukseni luotettavuutta pyrin tuomaan esille mahdollisimman tarkan kuvauksen ja raportoinnin keinoin.
Sain selville ettei tuleva koulun aloittaminen tuntunut lapsista pelottavalta, joskin jännittäviäkin asioita löytyi, kuten esimerkiksi englanninkielen opettelun vaikeus ja koulumatkan kulkeminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]