Ammatillisuuden kasvu tiimityössä
Veivo, Sointu (2009)
There are no files associated with this item.
Veivo, Sointu
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tiimityö itsessään kasvattaa tiimin jäseniä ammatillisesti, koska se on jo työmuotona kouluttava. Yksilöistä muodostuu tiimi, jonka jäsenet ovat riippuvaisia toisistaan tuoden omat taitonsa, tietonsa, kokemuksensa ja persoonallisuutensa yhdistettäväksi uudeksi tiedoksi ja toiminnaksi yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Tiimityö on onnistuessaan tehokasta, vaativaa ja innostavaa yhteistyötä, ja organisaatiot ovat alkaneet enenevästi korvata hierarkkisia organisaatioitaan tiimiorganisaatioilla. Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena ensisijaisesti tuoda esille oppimisen, vuorovaikutuksen, dialogin ja mentoroinnin merkitystä tiimin jäsenten, tiimin vetäjän ja heidän keskinäisen vuorovaikutuksensa näkökulmasta ammatillista kasvua edistävinä tekijöinä.
Tutkimuksessa esitellään käsitteet ammatillisuus, ammattitaito, tiimi ja tiimityö sekä käsitellään ammatilliseen kasvuun vaikuttavien reflektion, palautteen, ennegrammin, flowilmiön, parhaista käytännöistä oppimisen ja mallittamisen merkitystä ja hyödyntämistä ammatillisessa kasvussa. Tiimityöskentely edellyttää usein moniammatillisuuden, työskentelyssä mukana olevien sisäisten kulttuurien, arvojen, asenteiden, normien ja perustoimintaideoiden ymmärtämistä. Tiimityöskentely voi muodostua pahimmillaan jonkinlaiseksi peliksi, jossa tiimin jäsenet joutuvat toistensa valvojiksi eteenkin jos organisaation johto lipsuu viimesijaisesta vastuustaan.
Tutkimuksen aineistona on aiheeseen liittyvä kysely moniammatilliselle Liiku mieli hyväksi – projektin viisihenkiselle tiimille, joka koostuu eri organisaatioiden kahdesta mies- ja kolmesta naistyöntekijästä. Teoreettisen näkökulman antajana tutkimuksessa käytetään alan tutkijoiden kirjoituksia ja tutkimuksia.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka avulla on tarkoitus kuvata todellisen elämän vaihtelevuutta ja monimuotoisuutta tavoitteena löytää ja tuoda esiin tosiasioita. Fenomenografisella lähestymistavalla kuvataan ja tuodaan ymmärrettäväksi aineistona olevan kyselyn vastauksia.
Tutkimukseen osallistuneiden vastausten mukaan tiimityö tarjoaa tiimin jäsenille uuden oppimisen kokemuksia, vuorovaikutuksen, dialogin ja kokeneemmilta opin saannin merkityksen ymmärtämistä sekä tunteen oman ammatillisuuden kasvun kehittymisestä tiimityöskentelyn myötä.
Tutkimuksessa esitellään käsitteet ammatillisuus, ammattitaito, tiimi ja tiimityö sekä käsitellään ammatilliseen kasvuun vaikuttavien reflektion, palautteen, ennegrammin, flowilmiön, parhaista käytännöistä oppimisen ja mallittamisen merkitystä ja hyödyntämistä ammatillisessa kasvussa. Tiimityöskentely edellyttää usein moniammatillisuuden, työskentelyssä mukana olevien sisäisten kulttuurien, arvojen, asenteiden, normien ja perustoimintaideoiden ymmärtämistä. Tiimityöskentely voi muodostua pahimmillaan jonkinlaiseksi peliksi, jossa tiimin jäsenet joutuvat toistensa valvojiksi eteenkin jos organisaation johto lipsuu viimesijaisesta vastuustaan.
Tutkimuksen aineistona on aiheeseen liittyvä kysely moniammatilliselle Liiku mieli hyväksi – projektin viisihenkiselle tiimille, joka koostuu eri organisaatioiden kahdesta mies- ja kolmesta naistyöntekijästä. Teoreettisen näkökulman antajana tutkimuksessa käytetään alan tutkijoiden kirjoituksia ja tutkimuksia.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka avulla on tarkoitus kuvata todellisen elämän vaihtelevuutta ja monimuotoisuutta tavoitteena löytää ja tuoda esiin tosiasioita. Fenomenografisella lähestymistavalla kuvataan ja tuodaan ymmärrettäväksi aineistona olevan kyselyn vastauksia.
Tutkimukseen osallistuneiden vastausten mukaan tiimityö tarjoaa tiimin jäsenille uuden oppimisen kokemuksia, vuorovaikutuksen, dialogin ja kokeneemmilta opin saannin merkityksen ymmärtämistä sekä tunteen oman ammatillisuuden kasvun kehittymisestä tiimityöskentelyn myötä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4446]