Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kertomuksia opettajien toimijuuden mahdollisuuksista ja rajoituksista aggressiivisesti käyttäytyvien oppilaiden kohtaamisissa

Torvi, Elina; Ålander, Veera (2010)

 

There are no files associated with this item.


Torvi, Elina
Ålander, Veera
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme selvitämme opettajien toimijuuden mahdollisuuksia ja rajoituksia aggressiivisesti käyttäytyvien oppilaiden kohtaamisissa. Pyysimme saatekirjeessämme opettajilta kirjoitelmia aiheestamme. Saimme kahdeksan kirjoitelmaa eri puolilta Suomea. Laadullisen tutkimuksemme laajempana viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistomme analyysissä hyödynsimme luokittelua, tyypittelyä, teemoittelua sekä narratiivista otetta. Tarkastelemme toimijuutta yksilön näkökulmasta mikrotasolla, yhteisön näkökulmasta mesotasolla sekä diskursiivisia rakenteita makrotasolla.

Tulkitsemme, että opettajien toimijuus mikrotasolla on tilanteen ennaltaehkäisyä, tilanteeseen puuttumista ja selvittämistä, oppilaan yksityisyyden takaamista ja yhteydenpitoa vanhempien kanssa. Tulkintamme mukaan opettaja näyttäytyy tuntevana toimijana, jonka omakin turvallisuus vaarantui. Toimijuudessa on tulkittavissa myös opettajan suhtautumistapa aggressiivisesti käyttäytyvään oppilaaseen sekä oppilaan käyttäytymisen analysointia.

Analyysimme perusteella opettajan toimijuutta mesotasolla mahdollistavat yhteiset toimintamallit, kouluyhteisöltä sekä oppilashuollon eri tahoilta saatava tuki, vanhempien yhteistyöhalukkuus, pieni oppilasmäärä sekä työkokemuksen myötä karttunut tieto. Rajoittaviksi tekijöiksi tulkitsemme toimintamallien ja tuen puuttumisen, yhteistyöhaluttomat vanhemmat, suuren oppilasmäärän, kiireen sekä koulutuksen puutteet.

Makrotasolla toimijuuteen tulkitsemme sisältyvän huolta oman toiminnan hyväksyttävyydestä oppilaan ja tämän vanhempien, kouluorganisaation ja lakien puitteissa. Myös yksilökeskeisyys, kilpailuhenkisyys, riittämätön dialogisuus ja vähäinen sosiaalisten taitojen opetus näkyvät kentässä, jonka sisällä toimija on.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste