Erityisopettajien työtyytyväisyys pohjoissuomalaisten erityisopettajien työtyytyväisyys- ja stressikokemukset osana työhyvinvointia
Kovalainen, Jukka (2011)
There are no files associated with this item.
Kovalainen, Jukka
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millainen on erityisopettajien työtyytyväisyys sekä stressikokemukset. Lisäksi on haluttu selvittää, miten eritysopettajat kokevat rehtorin toiminnan erityisopetuksen tukena. Työtyytyväisyyttä on tarkasteltu sekä yleisen työtyytyväisyyden että työtyytyväisyyttä ja työtyytymättömyyttä tuottavien tekijöiden näkökulmasta. Erityisopettajien stressikokemuksia on tarkasteltu stressiä tuottavien tekijöiden, stressioireiden sekä stressin kokemisen muutoksen kautta.
Tutkimusmetodina on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusyksiköt on valittu näytteellä. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä Webropol-aineiston käsittelyohjelman avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat olleet Pohjois-Suomessa erityisopettajan tehtävissä työskentelevät opettajat. Tutkimusjoukko on valittu siten, että se edustaisi sekä suurten pohjoissuomalaisten kaupunkien että pienten pohjoissuomalaisten kuntien erityisopettajia. Näytteen avulla on haluttu varmistua siitä, että erityisopettajat edustaisivat erilaisissa erityisopettajan tehtävissä toimivia erityisopettajia.
Erityisopettajat kokevat rehtorin toimivan varsin hyvin erityisopetuksen tukena. Parhaiten rehtori on onnistunut erityisopetuksen arvostukseen liittyvissä asioissa. Heikoiten erityisopettajat ovat arvioineet rehtorin onnistuneet erityisopetuksen arjen toimivuuteen liittyvissä asioissa. Erityisopettajat ovat arvioineet oman työtyytyväisyytensä kohtalaisen hyväksi. Kokemukset rehtorin toiminnasta näyttävät olevan yhteydessä erityisopettajien työtyytyväisyyskokemuksiin. Suuri osa työtyytyväisyyttä tuottavista tekijöistä liittyy joko työn sisäisiin tekijöihin tai työn professionaalisuuteen. Yli puolet työtyytymättömyyttä tuottavista tekijöistä liittyvät joko koulu asiantuntijaorganisaationa tai esimiehen rooli -luokkiin.
Erityisopettajista 29,6 % kokee vähintään melko paljon stressiä. Naiset kokevat miehiä enemmän huomattavaa stressiä, useat eri stressitekijät tuottavat naisille huomattavaa stressiä sekä naiset kokevat miehiä useammin stressin määrän lisääntyneen viimeisen viiden vuoden aikana. Pienten kuntien erityisopettajat kokevat enemmän huomattavaa stressiä kuin kaupunkien erityisopettajat. Eniten huomattavaa stressiä erityisopettajilla aiheuttaa kiire, oppilaiden levottomuus sekä töiden vieminen kotiin. Stressioireista selvästi eniten erityisopettajilla ilmenee väsymystä.
Tutkimusmetodina on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusyksiköt on valittu näytteellä. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä Webropol-aineiston käsittelyohjelman avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat olleet Pohjois-Suomessa erityisopettajan tehtävissä työskentelevät opettajat. Tutkimusjoukko on valittu siten, että se edustaisi sekä suurten pohjoissuomalaisten kaupunkien että pienten pohjoissuomalaisten kuntien erityisopettajia. Näytteen avulla on haluttu varmistua siitä, että erityisopettajat edustaisivat erilaisissa erityisopettajan tehtävissä toimivia erityisopettajia.
Erityisopettajat kokevat rehtorin toimivan varsin hyvin erityisopetuksen tukena. Parhaiten rehtori on onnistunut erityisopetuksen arvostukseen liittyvissä asioissa. Heikoiten erityisopettajat ovat arvioineet rehtorin onnistuneet erityisopetuksen arjen toimivuuteen liittyvissä asioissa. Erityisopettajat ovat arvioineet oman työtyytyväisyytensä kohtalaisen hyväksi. Kokemukset rehtorin toiminnasta näyttävät olevan yhteydessä erityisopettajien työtyytyväisyyskokemuksiin. Suuri osa työtyytyväisyyttä tuottavista tekijöistä liittyy joko työn sisäisiin tekijöihin tai työn professionaalisuuteen. Yli puolet työtyytymättömyyttä tuottavista tekijöistä liittyvät joko koulu asiantuntijaorganisaationa tai esimiehen rooli -luokkiin.
Erityisopettajista 29,6 % kokee vähintään melko paljon stressiä. Naiset kokevat miehiä enemmän huomattavaa stressiä, useat eri stressitekijät tuottavat naisille huomattavaa stressiä sekä naiset kokevat miehiä useammin stressin määrän lisääntyneen viimeisen viiden vuoden aikana. Pienten kuntien erityisopettajat kokevat enemmän huomattavaa stressiä kuin kaupunkien erityisopettajat. Eniten huomattavaa stressiä erityisopettajilla aiheuttaa kiire, oppilaiden levottomuus sekä töiden vieminen kotiin. Stressioireista selvästi eniten erityisopettajilla ilmenee väsymystä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]