Työhyvinvointia jäljittämässä – hyvinvoinnin edistäminen kouluorganisaatiossa
Jokikaarre, Pirita (2011)
There are no files associated with this item.
Jokikaarre, Pirita
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Koulua voidaan lähestyä tutkimuskohteena eri näkökulmista. Koulu voidaan nähdä esimerkiksi yhteiskunnallisena järjestelmänä, sosiaalisena organisaationa tai ihmisten työyhteisönä. Tässä tutkimuksessa koulu nähdään ennen kaikkea organisaationa ja työyhteisönä, jonka toimintaa tarkasteltaessa mielenkiinnon kohteena on työyhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, yhteinen ongelmanratkaisu ja oppiminen.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten interventiolla voidaan tuottaa työhyvinvointia kouluorganisaatiossa. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat kouluorganisaation jäsenten toimintaan organisaation ulkopuolelta tuodussa työhyvinvointihankkeessa. Tutkimus nostaa myös näkyville kouluorganisaation henkilöstön valmiuksia yhteiseen kehittämistyöhön osallistumiseen ja siinä toimimiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämisen näkökulmista sekä oppivan organisaation ja organisationaalisen oppimisen teorioista, joita tarkastellaan nimenomaan kouluorganisaatioon sovellettuina. Tutkimusaineistona ovat alkukartoitus, haastattelut ja havainnointiaineisto.
Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustuloksena on kuvio onnistuneen työhyvinvointi-intervention rakennusaineista. Työhyvinvointia voidaan tuottaa interventiolla, kun kuvion jokainen osa-alue toteutuu. Tuloksissa näkyvät myös kouluorganisaatiossa vallitsevat, avointa vuorovaikutusta ja ongelmista puhumista estävät käytännöt.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten interventiolla voidaan tuottaa työhyvinvointia kouluorganisaatiossa. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat kouluorganisaation jäsenten toimintaan organisaation ulkopuolelta tuodussa työhyvinvointihankkeessa. Tutkimus nostaa myös näkyville kouluorganisaation henkilöstön valmiuksia yhteiseen kehittämistyöhön osallistumiseen ja siinä toimimiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämisen näkökulmista sekä oppivan organisaation ja organisationaalisen oppimisen teorioista, joita tarkastellaan nimenomaan kouluorganisaatioon sovellettuina. Tutkimusaineistona ovat alkukartoitus, haastattelut ja havainnointiaineisto.
Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustuloksena on kuvio onnistuneen työhyvinvointi-intervention rakennusaineista. Työhyvinvointia voidaan tuottaa interventiolla, kun kuvion jokainen osa-alue toteutuu. Tuloksissa näkyvät myös kouluorganisaatiossa vallitsevat, avointa vuorovaikutusta ja ongelmista puhumista estävät käytännöt.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]