Inkluusio ja ystävätoiminta : seitsemäsluokkalaisten oppilaiden kokemana
Ilmola, Mira (2011)
There are no files associated with this item.
Ilmola, Mira
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkielman keskeisenä teemana on inkluusio, joka on ollut jo pitkään yksi esillä olevista keskustelunaiheista suomalaisessa kasvatuksen kentässä. Inkluusio ja integraatio ovat olleet varsin suosittuja tutkimuksenkohteita Suomessa jo pitkään. Julkaistut tutkimukset ovat pääsääntöisesti keskittyneet opettajien ja vanhempien sekä haasteelliseksi koettujen oppilaiden näkökulmiin kouluintegraatiosta ja inkluusiosta.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää kolmentoista seitsemäsluokkalaisen oppilaan kokemuksia ystävätoiminnasta ja myös laajemmin siitä, miten he ovat kokeneet opiskelun haasteelliseksi koetun oppilaan kanssa. Tutkimus on jatkoa proseminaarityölleni (ks. Ilmola 2009), jossa tutkin avustajan ja opettajan kokemuksia ystävätoiminnasta.
Tutkimuksen tehtävänä oli kuvata haastatteluaineiston avulla oppilaiden kokemuksia ystävätoiminnasta ja inkluusiosta sekä siitä, mitä he ovat oppineet näistä kokemuksista. Työ on laadullinen tutkimus, joka noudattaa fenomenografista tutkimusprosessia.
Oppilaiden kokemukset yhdessä työskentelystä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät tärkeänä kaikille yhteistä koulua ja oikeutta opiskella yhdessä. Oppilaat kokivat yhteisen opetuksen ja yhteisen koulun kaikkien oppilaiden oikeutena ja mahdollisuutena saada hyvää opetusta. Myös toinen tutkimuskohde — ystävätoiminta — näyttäytyi tulosten valossa varsin myönteisenä toimintana oppilaiden kokemuksissa.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää kolmentoista seitsemäsluokkalaisen oppilaan kokemuksia ystävätoiminnasta ja myös laajemmin siitä, miten he ovat kokeneet opiskelun haasteelliseksi koetun oppilaan kanssa. Tutkimus on jatkoa proseminaarityölleni (ks. Ilmola 2009), jossa tutkin avustajan ja opettajan kokemuksia ystävätoiminnasta.
Tutkimuksen tehtävänä oli kuvata haastatteluaineiston avulla oppilaiden kokemuksia ystävätoiminnasta ja inkluusiosta sekä siitä, mitä he ovat oppineet näistä kokemuksista. Työ on laadullinen tutkimus, joka noudattaa fenomenografista tutkimusprosessia.
Oppilaiden kokemukset yhdessä työskentelystä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät tärkeänä kaikille yhteistä koulua ja oikeutta opiskella yhdessä. Oppilaat kokivat yhteisen opetuksen ja yhteisen koulun kaikkien oppilaiden oikeutena ja mahdollisuutena saada hyvää opetusta. Myös toinen tutkimuskohde — ystävätoiminta — näyttäytyi tulosten valossa varsin myönteisenä toimintana oppilaiden kokemuksissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]