Laadun lähteillä : tutkintotavoitteisen koulutuksen laadunvarmistus Oulun yliopistossa
Ansala, Liisa (2011)
Ansala, Liisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20116221148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-20116221148
Tiivistelmä
Laadunvarmistusjärjestelmien kehittäminen on suomalaisissa korkeakouluissa ajankohtainen asia. Korkeakoulut ovat pian läpikäyneet ensimmäisen auditointikierroksen ja toinen kierros on alkamassa.
Tässä tutkielmassa perehdytään tutkintotavoitteisen koulutuksen laadunvarmistukseen Oulun yliopiston laatujärjestelmän kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on hakea vastaus siihen mitä asioita hyvässä koulutuksen laatujärjestelmässä tulee huomioida. Tutkielman aineistona käytetään Oulun yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän laatukäsikirjoja, auditointiraporttia ja yliopiston toimijoille tehtyjä kyselyitä ja haastattelua. Lähestymistapa tutkimukseen on fenomenogafinen ja aineistoa analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tulos muotoutuu koulutuksen laatukehän ympärille, joka noudattaa jatkuvan kehittämisen mallia. Laadun keskiössä on opiskelijoiden oppiminen ja heidän osaamisensa kartuttaminen. Koulutuksen laatukehän muodostavat koulutuksen tavoitteiden määrittely, opetuksen suunnittelu, opintojen ohjaaminen, oppimisen arviointi, sekä opetustyön, opetuksen ja ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Laatukehän keskellä oleva oppiminen ja osaaminen ovat laadunvarmistuksessa yllättävän vähäisessä roolissa. Laadunvarmistuksessa sen sijaan näkyy hyvin edelleen ajankohtainen keskustelu työelämään ja tutkimukseen tähtäävän koulutuksen kesken. Opetuksen suunnittelussa on huomioitava opintojen ajallinen mitoittaminen ja se että opetettava aines muodostaa opiskelijalle loogisesti etenevän kokonaisuuden. Opintojen ohjauksessa painottuu henkilökohtaisen opintosuunnittelun yksilöllisten opintopolkujen tuen tärkeys. Oppimisen arviointia taas tulisi tehdä suhteessa kurssien osaamistavoitteisiin ja hyödyntää arvioinnissa monipuolisia menetelmiä.
Opetustyön, opetuksen ja ohjauksen arviointi ja kehittäminen on Oulun yliopiston laatutyössä eniten painottunut osuus. Opettajien pedagoginen pätevyys ja koulutuksen palautejärjestelmät ovat keskeisimpiä kehittämisvälineitä tällä alueella. Yliopistolain muutos on tuonut tarpeen käyttää koulutustoiminnan arvioinnissa indikaattoritietoa. Oulun yliopistossa myös itsearviointiraporttien laatiminen nähdään tärkeäksi.
Laadunvarmistusjärjestelmän auditointi on ollut yliopistoille koettelemus, josta on kuitenkin saatu aikaan sysäys laadun kehittämiseen.
Tässä tutkielmassa perehdytään tutkintotavoitteisen koulutuksen laadunvarmistukseen Oulun yliopiston laatujärjestelmän kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on hakea vastaus siihen mitä asioita hyvässä koulutuksen laatujärjestelmässä tulee huomioida. Tutkielman aineistona käytetään Oulun yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän laatukäsikirjoja, auditointiraporttia ja yliopiston toimijoille tehtyjä kyselyitä ja haastattelua. Lähestymistapa tutkimukseen on fenomenogafinen ja aineistoa analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus tulos muotoutuu koulutuksen laatukehän ympärille, joka noudattaa jatkuvan kehittämisen mallia. Laadun keskiössä on opiskelijoiden oppiminen ja heidän osaamisensa kartuttaminen. Koulutuksen laatukehän muodostavat koulutuksen tavoitteiden määrittely, opetuksen suunnittelu, opintojen ohjaaminen, oppimisen arviointi, sekä opetustyön, opetuksen ja ohjauksen arviointi ja kehittäminen.
Laatukehän keskellä oleva oppiminen ja osaaminen ovat laadunvarmistuksessa yllättävän vähäisessä roolissa. Laadunvarmistuksessa sen sijaan näkyy hyvin edelleen ajankohtainen keskustelu työelämään ja tutkimukseen tähtäävän koulutuksen kesken. Opetuksen suunnittelussa on huomioitava opintojen ajallinen mitoittaminen ja se että opetettava aines muodostaa opiskelijalle loogisesti etenevän kokonaisuuden. Opintojen ohjauksessa painottuu henkilökohtaisen opintosuunnittelun yksilöllisten opintopolkujen tuen tärkeys. Oppimisen arviointia taas tulisi tehdä suhteessa kurssien osaamistavoitteisiin ja hyödyntää arvioinnissa monipuolisia menetelmiä.
Opetustyön, opetuksen ja ohjauksen arviointi ja kehittäminen on Oulun yliopiston laatutyössä eniten painottunut osuus. Opettajien pedagoginen pätevyys ja koulutuksen palautejärjestelmät ovat keskeisimpiä kehittämisvälineitä tällä alueella. Yliopistolain muutos on tuonut tarpeen käyttää koulutustoiminnan arvioinnissa indikaattoritietoa. Oulun yliopistossa myös itsearviointiraporttien laatiminen nähdään tärkeäksi.
Laadunvarmistusjärjestelmän auditointi on ollut yliopistoille koettelemus, josta on kuitenkin saatu aikaan sysäys laadun kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]