Lasten harrastuneisuus ja sosiaalinen asema koululuokassa
Säkkinen, Mira (2011)
There are no files associated with this item.
Säkkinen, Mira
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten lasten harrastuneisuus vaikuttaa heidän luokassa ilmenevään sosiaaliseen asemaansa. Tutkimus liittyy taustoitukseltaan vahvasti yhteiskunnalliseen syrjäytymiskeskusteluun ja syrjäytymisen aiheuttamiin ongelmiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen vuorovaikutukseen ja ryhmän toimintaan liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus on kvantitatiivinen, ja sen aineisto on kerätty harrastuneisuuteen liittyvällä kyselylomakkeella sekä sosiometrisen mittauksen avulla. Aineisto on analysoitu käyttäen PASW Statistics 18–ohjelmaa. Tutkittavina olivat erään rovaniemeläisen koulun 5. ja 6. luokkien oppilaat. Vastaajia aineistossa on 102.
Aineiston tilastollinen analyysi osoittaa, ettei oppilaan harrastuneisuudella ja luokassa ilmenevällä sosiaalisella asemalla ole tilastollista merkitsevyyttä. Huomionarvoista on kuitenkin muun muassa se, että suositut ja keskimääräisen aseman omaavat oppilaat harrastivat luonteeltaan sosiaalisempia harrastuksia kuin huomiotta jääneet oppilaat. Tutkimuksen johtopäätöksenä on siis, että harrastamisen sosiaalinen luonne liittyy osaltaan vertaisryhmässä rakentuviin suhdeverkostoihin.
Tutkimus on kvantitatiivinen, ja sen aineisto on kerätty harrastuneisuuteen liittyvällä kyselylomakkeella sekä sosiometrisen mittauksen avulla. Aineisto on analysoitu käyttäen PASW Statistics 18–ohjelmaa. Tutkittavina olivat erään rovaniemeläisen koulun 5. ja 6. luokkien oppilaat. Vastaajia aineistossa on 102.
Aineiston tilastollinen analyysi osoittaa, ettei oppilaan harrastuneisuudella ja luokassa ilmenevällä sosiaalisella asemalla ole tilastollista merkitsevyyttä. Huomionarvoista on kuitenkin muun muassa se, että suositut ja keskimääräisen aseman omaavat oppilaat harrastivat luonteeltaan sosiaalisempia harrastuksia kuin huomiotta jääneet oppilaat. Tutkimuksen johtopäätöksenä on siis, että harrastamisen sosiaalinen luonne liittyy osaltaan vertaisryhmässä rakentuviin suhdeverkostoihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]