Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten harrastuneisuus ja sosiaalinen asema koululuokassa

Säkkinen, Mira (2011)

 

There are no files associated with this item.


Säkkinen, Mira
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten lasten harrastuneisuus vaikuttaa heidän luokassa ilmenevään sosiaaliseen asemaansa. Tutkimus liittyy taustoitukseltaan vahvasti yhteiskunnalliseen syrjäytymiskeskusteluun ja syrjäytymisen aiheuttamiin ongelmiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen vuorovaikutukseen ja ryhmän toimintaan liittyvästä kirjallisuudesta.

Tutkimus on kvantitatiivinen, ja sen aineisto on kerätty harrastuneisuuteen liittyvällä kyselylomakkeella sekä sosiometrisen mittauksen avulla. Aineisto on analysoitu käyttäen PASW Statistics 18–ohjelmaa. Tutkittavina olivat erään rovaniemeläisen koulun 5. ja 6. luokkien oppilaat. Vastaajia aineistossa on 102.

Aineiston tilastollinen analyysi osoittaa, ettei oppilaan harrastuneisuudella ja luokassa ilmenevällä sosiaalisella asemalla ole tilastollista merkitsevyyttä. Huomionarvoista on kuitenkin muun muassa se, että suositut ja keskimääräisen aseman omaavat oppilaat harrastivat luonteeltaan sosiaalisempia harrastuksia kuin huomiotta jääneet oppilaat. Tutkimuksen johtopäätöksenä on siis, että harrastamisen sosiaalinen luonne liittyy osaltaan vertaisryhmässä rakentuviin suhdeverkostoihin.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste