Ammattitaitoinen ja tärkeä, mutta aliarvostettu. Lapin läänin koulunkäyntiavustajien asemasta, koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä
Mäensivu, Kati (2011)
Mäensivu, Kati
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201201101002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201201101002
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksen on kuvata Lapin läänin koulunkäyntiavustajien käsityksiä koulunkäyntiavustajien koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkastelin koulunkäyntiavustajien koulutusta, ammattitaitovaatimuksia, ammatillista pätevyyttä, moniammatillista yhteistyötä sekä erityistä tukea tarvitsevia oppilaita ja heidän ohjaamiseensa liittyviä asioita.
Tutkimus on tehty mixed methods -menetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat Lapin läänin koulunkäyntiavustajat, joita tutkimukseen osallistui 171 henkilöä 20 kunnasta. Aineisto kerättiin toukokuussa 2010 kyselylomakkeilla, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysointi tapahtui mixed methods -menetelmän mukaisesti useammalla eli analyysimenetelmällä. Kvantitatiivisen aineiston analysoinnissa käytin PASW Statistics 18- ohjelmaa ryhmittely- ja varianssi analyysien tekemiseen. Kvalitatiivisen osuuden analysointiin käytin ryhmittelyä ja PASW -ohjelmaa.
Tulosten mukaan koulunkäyntiavustajat ovat ammatillisesti päteviä ja heidän työhön kuluu moniammatillinen yhteistyö opettajien, eri alojen ammattilaisten sekä oppilaan huoltajien kanssa. Koulunkäyntiavustajat kohtaavat monenlaisia haasteita ja ongelmia, jotka liittyvät sekä oppilaan ohjaamiseen ja avustamiseen, työyhteisössä toimimiseen että työsuhteeseen kuten työn määräaikaisuuteen.
Tutkimus on tehty mixed methods -menetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat Lapin läänin koulunkäyntiavustajat, joita tutkimukseen osallistui 171 henkilöä 20 kunnasta. Aineisto kerättiin toukokuussa 2010 kyselylomakkeilla, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysointi tapahtui mixed methods -menetelmän mukaisesti useammalla eli analyysimenetelmällä. Kvantitatiivisen aineiston analysoinnissa käytin PASW Statistics 18- ohjelmaa ryhmittely- ja varianssi analyysien tekemiseen. Kvalitatiivisen osuuden analysointiin käytin ryhmittelyä ja PASW -ohjelmaa.
Tulosten mukaan koulunkäyntiavustajat ovat ammatillisesti päteviä ja heidän työhön kuluu moniammatillinen yhteistyö opettajien, eri alojen ammattilaisten sekä oppilaan huoltajien kanssa. Koulunkäyntiavustajat kohtaavat monenlaisia haasteita ja ongelmia, jotka liittyvät sekä oppilaan ohjaamiseen ja avustamiseen, työyhteisössä toimimiseen että työsuhteeseen kuten työn määräaikaisuuteen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]