Opiskelijasta sairaanhoitajaksi : käytännön harjoittelujaksot sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen identiteetin rakentumisen tukena
Stolt, Jaana (2011)
Stolt, Jaana
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205031100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205031100
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, millä tavoin käytännön harjoittelukokemukset rakentavat sairaanhoitajaopiskelijan ammatillista identiteettiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia heidän erikoissairaanhoidossa suorittamiensa käytännönharjoittelujaksojen aikana saamasta palautteesta ja palautekeskusteluista. Tavoitteena oli selvittää opiskelijan kokemuksen kautta, mikä merkitys saadulla palautteella on hänen käsityksiinsä itsestään sairaanhoitajana. Jotta ohjaus- ja palautekäytäntöjä voidaan kehittää opiskelijan ammatillisen identiteetin rakentumisen tueksi, tarvitaan tietoa siitä, minkälaista palaute on opiskelijoiden kokemana ja millä tavoin opiskelijat näkevät oman ammatillisen identiteetin kehittyvän. Tutkimusaineistoni koostui kahdeksan sairaanhoitajaopiskelijan tarinoista. Keräsin aineiston teemahaastattelemalla opintojensa päätösvaiheessa olevia opiskelijoita. Analysoin aineiston narratiivisen analyysin keinoin juonentamalla ja
teemoittelemalla tarinoita.
Tutkimukseni osoitti, että sairaanhoitajaopiskelijan ammatillinen identiteetti rakentuu ammatillisen identiteettityön seurauksena. Ammatillinen identiteettityö näkyy kriittisinä pohdintoina opiskelijan omista oppimiskokemuksista ja hänen tekeminään valintoina. Ohjaussuhde ja erityisesti opiskelijan ohjaajalta saama palaute olivat opiskelijan ammatillista kasvua ja ammatillista identiteettityötä tukevia tekijöitä. Opiskelijan oppimista käytännön harjoittelujaksoilla edistivät hänen saamansa vastuu ja luottamus ohjaajilta ja konkreettinen tekeminen. Opintojen päätösvaiheessa opiskelijoiden ammatillinen identiteetti näkyy opiskelijoiden pohdintoina työn tekemisen lähtökohdista ja omasta itsestä hoitajana. Suuntautumisvaihtoehdon valinta kuvasi hyvin ammatillista identiteettiä, ja se osoitti, että opiskelija oli löytänyt itselleen sopivan ja omien kykyjensä ja vahvuuksiensa mukaisen alueen hoitotyön toimintaympäristöistä.
Ohjaajina toimivilla hoitajilla on tärkeä rooli opiskelijan ammatillisen kasvun ja identiteetin rakentumisen tukena. Opiskelijat tarvitsevat käytännön harjoittelussa oppimisensa tueksi jatkuvaa, kuvailevaa ja kehittämiskohteet nimeävää palautetta. Käytännön harjoittelujaksojen ohjaus- ja palautekäytäntöjä tulee tarkistaa ja kehittää yhteistyössä harjoittelua ohjaavien opettajien kanssa. Käytännön harjoittelun ohjaus- ja palautekäytäntöjen muuttamiseksi tarvitaan koulutusta ja monialaista yhteistyötä.
teemoittelemalla tarinoita.
Tutkimukseni osoitti, että sairaanhoitajaopiskelijan ammatillinen identiteetti rakentuu ammatillisen identiteettityön seurauksena. Ammatillinen identiteettityö näkyy kriittisinä pohdintoina opiskelijan omista oppimiskokemuksista ja hänen tekeminään valintoina. Ohjaussuhde ja erityisesti opiskelijan ohjaajalta saama palaute olivat opiskelijan ammatillista kasvua ja ammatillista identiteettityötä tukevia tekijöitä. Opiskelijan oppimista käytännön harjoittelujaksoilla edistivät hänen saamansa vastuu ja luottamus ohjaajilta ja konkreettinen tekeminen. Opintojen päätösvaiheessa opiskelijoiden ammatillinen identiteetti näkyy opiskelijoiden pohdintoina työn tekemisen lähtökohdista ja omasta itsestä hoitajana. Suuntautumisvaihtoehdon valinta kuvasi hyvin ammatillista identiteettiä, ja se osoitti, että opiskelija oli löytänyt itselleen sopivan ja omien kykyjensä ja vahvuuksiensa mukaisen alueen hoitotyön toimintaympäristöistä.
Ohjaajina toimivilla hoitajilla on tärkeä rooli opiskelijan ammatillisen kasvun ja identiteetin rakentumisen tukena. Opiskelijat tarvitsevat käytännön harjoittelussa oppimisensa tueksi jatkuvaa, kuvailevaa ja kehittämiskohteet nimeävää palautetta. Käytännön harjoittelujaksojen ohjaus- ja palautekäytäntöjä tulee tarkistaa ja kehittää yhteistyössä harjoittelua ohjaavien opettajien kanssa. Käytännön harjoittelun ohjaus- ja palautekäytäntöjen muuttamiseksi tarvitaan koulutusta ja monialaista yhteistyötä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]