Aikuisten opettaja tässä ajassa : vierelläkulkija ja kanssaoppija
Hurtig, Leila (2011)
There are no files associated with this item.
Hurtig, Leila
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee toisen asteen ammatillista aikuiskoulutusta ja sen opettajuutta. Tutkimuksessa avataan aikuisten opettamisen viitekehystä sekä opettajuuden kannalta olennaisimpia kysymyksiä ja tulevaisuuden haasteita. Tutkimuksessa pyritään selvittämään opettajien tietä aikuiskoulutuksen opettajan työhön sekä kuvaamaan aikuiskoulutuksen ja aikuisten opettamisen muutoksia vuosien varrella. Tarkastelun kohteena on myös opettajuuden kehittyminen.
Tutkimuksen taustateoria muodostuu suomalaisen aikuiskasvatuksen ja – koulutuksen hahmottamisesta, oppimiskäsityksen muutoksesta, opettajuuden neljästä kulmakivestä – professio, arvot, etiikka ja moraali sekä opettajuuden kasvuprosessista ja ammatillisen opettajuuden tulevaisuuden haasteista.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston hankinnassa on käytetty puolistrukturoitua, teemahaastattelua. Aineistoa varten on haastateltu kuutta pitkän työkokemuksen omaavaa aikuisten opettajaa. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu narratiivisesti.
Tutkimushenkilöiden tarinat osoittavat, että aikuisten opettaminen on muuttunut ohjaamiseksi, tasavertaiseksi dialogiksi oppijan ja opettajan välillä. Aikuinen oppija on oman oppimisprosessinsa subjekti ja opettajan tehtävä on tukea häntä tavoitteiden saavuttamisessa. Opettajuuden muutokset merkitsevät käytännössä henkilökohtaistamista, työelämäyhteistyötä ja verkostossa elämisen taitoja. Tulevaisuudessa aikuisten opettajuus ohjaustyön lisäksi on yritystoimintaa, jossa jokainen opettaja markkinoi ja myy koulutustuotteita. Tulevaisuuden haasteista suurimmaksi nousevat ohjausosaaminen eri konteksteissa, työelämäyhteistyön laajentuminen ja opettajuus laaja-alaisissa ja moniulotteisissa verkostoissa. Verkostossa osaaminen todetaan haasteena, jopa pelkona opettajan osaamiselle. Aikuisten opettajan on hallittava useita eri rahoitusinstrumentteja lainsäädäntöineen sekä oman alansa näyttötutkintoprosessit voidakseen ohjata aikuista oppijaa hänen oppimispolulla.
Tutkimuksen taustateoria muodostuu suomalaisen aikuiskasvatuksen ja – koulutuksen hahmottamisesta, oppimiskäsityksen muutoksesta, opettajuuden neljästä kulmakivestä – professio, arvot, etiikka ja moraali sekä opettajuuden kasvuprosessista ja ammatillisen opettajuuden tulevaisuuden haasteista.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineiston hankinnassa on käytetty puolistrukturoitua, teemahaastattelua. Aineistoa varten on haastateltu kuutta pitkän työkokemuksen omaavaa aikuisten opettajaa. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu narratiivisesti.
Tutkimushenkilöiden tarinat osoittavat, että aikuisten opettaminen on muuttunut ohjaamiseksi, tasavertaiseksi dialogiksi oppijan ja opettajan välillä. Aikuinen oppija on oman oppimisprosessinsa subjekti ja opettajan tehtävä on tukea häntä tavoitteiden saavuttamisessa. Opettajuuden muutokset merkitsevät käytännössä henkilökohtaistamista, työelämäyhteistyötä ja verkostossa elämisen taitoja. Tulevaisuudessa aikuisten opettajuus ohjaustyön lisäksi on yritystoimintaa, jossa jokainen opettaja markkinoi ja myy koulutustuotteita. Tulevaisuuden haasteista suurimmaksi nousevat ohjausosaaminen eri konteksteissa, työelämäyhteistyön laajentuminen ja opettajuus laaja-alaisissa ja moniulotteisissa verkostoissa. Verkostossa osaaminen todetaan haasteena, jopa pelkona opettajan osaamiselle. Aikuisten opettajan on hallittava useita eri rahoitusinstrumentteja lainsäädäntöineen sekä oman alansa näyttötutkintoprosessit voidakseen ohjata aikuista oppijaa hänen oppimispolulla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4536]