Valta opettajuudessa : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan vallankäytöstä
Kyllönen, Anniina (2012)
There are no files associated with this item.
Kyllönen, Anniina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan käyttämästä vallasta sekä ilmiönä että konkreettisina vallankäytön keinoina. Aineiston hankinta tapahtui teemakirjoitusten avulla ja tutkimushenkilöinä olivat kaksitoista luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Opettajan valta on välttämätöntä niin opetuksessa kuin siihen sisältyvässä kasvatuksessa. Opettajan valta ilmenee abstraktilla ja käytännön tasolla. Abstraktilla tasolla ilmenevä opettajan valta näkyy arvostusten, ihmiskäsityksen ja toiminnan tavoitteiden ohjaamana toimintana. Käytännön tason vallankäyttö kuvaa opettajan keinoja hallita oppilaita ja luokan toimintaa erilaisissa tilanteissa. Vallankäyttö kytkeytyy opettajan auktoriteettiin. Keskeiseksi siinä muodostuu oppilaiden oikeuttama opettajan asema luokassa, jolloin se saavutetaan vasta oppilaiden kautta.
Opettajan valta näkyy sekä positiivisena että negatiivisena vallankäyttönä ja sen vaikutuksina. Positiivinen vallankäyttö edistää oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun negatiivinen heikentää tai estää oppilaan kasvun ja kehityksen. Vallankäytön keinoista riippumatta kukin keino on liitettävissä sekä positiiviseen että negatiiviseen vallankäyttöön tilanteesta ja tavoitteista riippuen.
Opettajan valta on välttämätöntä niin opetuksessa kuin siihen sisältyvässä kasvatuksessa. Opettajan valta ilmenee abstraktilla ja käytännön tasolla. Abstraktilla tasolla ilmenevä opettajan valta näkyy arvostusten, ihmiskäsityksen ja toiminnan tavoitteiden ohjaamana toimintana. Käytännön tason vallankäyttö kuvaa opettajan keinoja hallita oppilaita ja luokan toimintaa erilaisissa tilanteissa. Vallankäyttö kytkeytyy opettajan auktoriteettiin. Keskeiseksi siinä muodostuu oppilaiden oikeuttama opettajan asema luokassa, jolloin se saavutetaan vasta oppilaiden kautta.
Opettajan valta näkyy sekä positiivisena että negatiivisena vallankäyttönä ja sen vaikutuksina. Positiivinen vallankäyttö edistää oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, kun negatiivinen heikentää tai estää oppilaan kasvun ja kehityksen. Vallankäytön keinoista riippumatta kukin keino on liitettävissä sekä positiiviseen että negatiiviseen vallankäyttöön tilanteesta ja tavoitteista riippuen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]