Hyvä isä 3.-6.- luokkalaisten käsitysten mukaan
Hietanen, Riika (2012)
Hietanen, Riika
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205281145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205281145
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3.-6. luokkalaisten lasten käsityksiä hyvästä isästä sekä sitä, eroavatko nämä käsitykset tyttöjen ja poikien välillä. Tutkimuksen aineisto koostuu yhden koulun oppilaiden kirjoituksista aiheesta ”millainen on hyvä isä”. Aineisto kerättiin keväällä 2012 ja se analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimushenkilöitä tutkimuksessa on 39, joista tyttöjä on 21 ja poikia 18.
Tutkimustulokset on jaoteltu kirjoituksista esiin nousseiden teemojen perusteella isätyyppeihin, isän rooliin perheessä, isän persoonallisuuteen ja isän suhteisiin muiden perheenjäsenien kanssa. Tämän jälkeen on vertailtu tyttöjen ja poikien käsityksiä hyvästä isästä. Aineiston perusteella koululaiset pitävät tärkeänä pitkälti samoja asioita kuin mitä tämän päivän isyyskeskusteluissa tuodaan esille. Jaetun vanhemmuuden ja hoivaisyyden ideat ilmenevät kirjoituksissa etenkin isän ja lapsen välisen suhteen kuvauksista. ”Perinteisen” isän tehtävät perheen elättämisestä ja työnteosta eivät ole unohtuneet, mutta niiden lisäksi odotukset ovat lisääntyneet ja isien tehtävälista pidentynyt. Hyvä isä osallistuu lasten mukaan kotitöihin ja lastenhoitoon, mutta hän on usein äitiä auttavassa roolissa.
Aineiston tyttöjen ja poikien käsitykset hyvästä isästä eivät eronneet merkittävästi, mutta joitakin eroavuuksia löytyi. Tytöt ja pojat kertoivat melko samalla tavoin siitä, miten hyvä isä viettää aikaa lastensa kanssa. Eroja oli siinä, miten hyvä isä heidän mukaan osoittaa hellyyttä lapselleen. Niin tytöt kuin pojatkin kertovat hoivaavasta ja välittävästä isästä, mutta hoiva ja välittäminen ilmenevät kirjoituksista eri tavoin. Tytöt kertovat fyysisistä hellyydenosoituksista, mutta pojat eivät näistä kirjoita. Myös omista tunteistaan tytöt kertovat kirjoituksissaan poikia avoimemmin.
Tutkimustulokset on jaoteltu kirjoituksista esiin nousseiden teemojen perusteella isätyyppeihin, isän rooliin perheessä, isän persoonallisuuteen ja isän suhteisiin muiden perheenjäsenien kanssa. Tämän jälkeen on vertailtu tyttöjen ja poikien käsityksiä hyvästä isästä. Aineiston perusteella koululaiset pitävät tärkeänä pitkälti samoja asioita kuin mitä tämän päivän isyyskeskusteluissa tuodaan esille. Jaetun vanhemmuuden ja hoivaisyyden ideat ilmenevät kirjoituksissa etenkin isän ja lapsen välisen suhteen kuvauksista. ”Perinteisen” isän tehtävät perheen elättämisestä ja työnteosta eivät ole unohtuneet, mutta niiden lisäksi odotukset ovat lisääntyneet ja isien tehtävälista pidentynyt. Hyvä isä osallistuu lasten mukaan kotitöihin ja lastenhoitoon, mutta hän on usein äitiä auttavassa roolissa.
Aineiston tyttöjen ja poikien käsitykset hyvästä isästä eivät eronneet merkittävästi, mutta joitakin eroavuuksia löytyi. Tytöt ja pojat kertoivat melko samalla tavoin siitä, miten hyvä isä viettää aikaa lastensa kanssa. Eroja oli siinä, miten hyvä isä heidän mukaan osoittaa hellyyttä lapselleen. Niin tytöt kuin pojatkin kertovat hoivaavasta ja välittävästä isästä, mutta hoiva ja välittäminen ilmenevät kirjoituksista eri tavoin. Tytöt kertovat fyysisistä hellyydenosoituksista, mutta pojat eivät näistä kirjoita. Myös omista tunteistaan tytöt kertovat kirjoituksissaan poikia avoimemmin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3932]