Erityislahjakkuuden kehitys elämäkerrallisena tarkasteluna
Sääskilahti, Johanna (2012)
There are no files associated with this item.
Sääskilahti, Johanna
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erityislahjakkuutta ja erityislahjakkuuden kehitystä osana luonnontieteilijänaisen elämäkertaa. Tutkimuksen taustalla on Françoys Gagnén malli erityislahjakkuudesta kehityksellisenä ilmiönä. Tutkimus on elämäkertatutkimus ja tutkittavana on nuori aikuinen Aino. Tutkimuskysymyksenä on: miten luonnontieteellisesti lahjakkaan Ainon erityislahjakkuus ja sen kehitys konstruoituvat kerrotussa elämänkulussa? Tutkimusaineisto on kerätty kahdella Ainon elämäkertahaastattelulla sekä Ainon vanhempien haastattelulla. Aineisto on analysoitu holistisesta näkökulmasta ja apuna on käytetty narratiivista analyysia.
Tutkimuksen tuloksena erityislahjakkuus määrittyy erilaisuudeksi, joka rakentuu vertailun kautta. Erilaisuus painottuu eri tavoin kolmessa osatarinassa, jotka määrittyvät Ainon opiskelupaikan mukaan peruskouluaikaan, lukioaikaan sekä yliopistoaikaan. Erilaisuus rakentuu tutkimuksessa Ainon henkilökohtaisten ominaisuuksien, aktiivisen toiminnan sekä muiden ihmisten kautta.
Tutkimus osoittaa lahjakkaan ihmisen tarvitsevan kykyjensä ja omien ominaisuuksiensa lisäksi muita ihmisiä ja mahdollisuuksia toimia aktiivisesti.
Tutkimus tuo uuden lisän lahjakkuustutkimukseen ja haastaa ymmärtämään lahjakkuuden inhimillisyyttä sekä hyväksytyksi tulemisen merkitystä.
Tutkimuksen tuloksena erityislahjakkuus määrittyy erilaisuudeksi, joka rakentuu vertailun kautta. Erilaisuus painottuu eri tavoin kolmessa osatarinassa, jotka määrittyvät Ainon opiskelupaikan mukaan peruskouluaikaan, lukioaikaan sekä yliopistoaikaan. Erilaisuus rakentuu tutkimuksessa Ainon henkilökohtaisten ominaisuuksien, aktiivisen toiminnan sekä muiden ihmisten kautta.
Tutkimus osoittaa lahjakkaan ihmisen tarvitsevan kykyjensä ja omien ominaisuuksiensa lisäksi muita ihmisiä ja mahdollisuuksia toimia aktiivisesti.
Tutkimus tuo uuden lisän lahjakkuustutkimukseen ja haastaa ymmärtämään lahjakkuuden inhimillisyyttä sekä hyväksytyksi tulemisen merkitystä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]