Esi- ja alkuopetuksen nivelvaihe : vanhempien kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä erityisen tuen tilanteissa
Piippo-Näätänen, Katri (2012)
Piippo-Näätänen, Katri
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210261234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210261234
Tiivistelmä
Tutkimukseni keskeisenä kohteena on tutkia erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Teoriaosassa tarkastelen moniammatillista yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta osana moniammatillista yhteistyötä sekä erityistä tukea. Tut-kimusaineistoni on koottu eläytymismenetelmän avulla Erityislasten omaiset ry:n vanhempien kirjoittamista kymmenestä kehyskertomuksesta. Kehyskertomuksia oli kolmea erilaista; myönteisten, kielteisten ja hämmentävien kokemusten kertomuksia. Vanhemmat eläytyivät kirjoittamiini alkukertomuksiin ja jatkoivat tarinoiden kirjoittamista. Analysoin kertomukset laadullisen sisältöanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista selviää erityisesti se, mitkä asiat edistävät lapsen kouluun siirtymistä. Samat tekijät voivat myös hankaloittaa lapsen siirtymistä kouluun. Vanhemmille ovat tärkeitä pysyvät, luotettavat ja ammattitaitoiset henkilöt tukemassa yhdessä koulunaloitusta. Moniammatilliset palaverit ja yhdessä sovitut toimintakäytännöt edistävät koulun aloituksen onnistumista. Lapsen sairauksien huomioiminen ja yhteisen kommunikaatiokeinon löytäminen uudessa oppimisympäristössä tukevat lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetukseen. Kolmiportainen tuen järjestelmä antaa mahdollisuuksia ja kehittämishaasteita erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla. Tämä tutkimus antaa tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa sekä niistä asioista, jotka ovat vanhemmille tärkeitä. Näiden avulla voidaan edelleen kehittää nivelvaiheen toimintakäytäntöjä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen välillä.
Tutkimustuloksista selviää erityisesti se, mitkä asiat edistävät lapsen kouluun siirtymistä. Samat tekijät voivat myös hankaloittaa lapsen siirtymistä kouluun. Vanhemmille ovat tärkeitä pysyvät, luotettavat ja ammattitaitoiset henkilöt tukemassa yhdessä koulunaloitusta. Moniammatilliset palaverit ja yhdessä sovitut toimintakäytännöt edistävät koulun aloituksen onnistumista. Lapsen sairauksien huomioiminen ja yhteisen kommunikaatiokeinon löytäminen uudessa oppimisympäristössä tukevat lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetukseen. Kolmiportainen tuen järjestelmä antaa mahdollisuuksia ja kehittämishaasteita erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla. Tämä tutkimus antaa tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa sekä niistä asioista, jotka ovat vanhemmille tärkeitä. Näiden avulla voidaan edelleen kehittää nivelvaiheen toimintakäytäntöjä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen välillä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]