”Kirjallisuus on alakoulun aarrearkku” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia lastenkirjallisuuden käytöstä alkuopetuksessa
Kylmäniemi, Elina (2013)
Kylmäniemi, Elina
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304171090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304171090
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata opettajien käsityksiä ja kokemuksia lastenkirjallisuudesta ja sen käyttömahdollisuuksista alkuopetuksessa. Tutkimuksen alussa esitellään lastenkirjallisuuden syntyä Suomessa, sen lajeja ja tehtävää. Lisäksi tarkastellaan lastenkirjallisuutta alkuopetusikäisen lapsen ja kouluopetuksen näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen tulkinnallinen tutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla ja ymmärtää tutkittavaa ilmiötä. Tutkimusaineiston avulla etsitään vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaista lastenkirjallisuutta alkuopettajat käyttävät opetuksessaan? Miten alkuopettajat käyttävät lastenkirjallisuutta opetuksessaan? Millaisena alkuopettajat kokevat lastenkirjallisuuden merkityksen? Aineisto koostuu viiden opettajan kirjoittamista kirjoitelmista. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat käyttävät lastenkirjallisuutta monipuolisesti opetuksessaan. Lastenkirjallisuutta luetaan sekä oppilaan että opettajan toimesta. Lukukokemuksia työstetään monipuolisesti. Lastenkirjat toimivat virikkeenä keskustelulle sekä erilaisille tehtäville ja töille. Lastenkirjallisuuden käyttö korostuu äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla, mutta kirjallisuutta hyödynnetään monipuolisesti myös muiden aineiden tunneilla. Opettajat valitsevat opetuksessa käytettävän kirjallisuuden harkiten. Tiettyjen kirjallisuuden lajien suosimisen sijaan opettajat valitsevat käytettävän kirjallisuuden ennemminkin kyseiseen tilanteeseen ja tarkoitukseen sopivaksi. Opettajat kokevat lastenkirjallisuuden kehittävän lapsen mielikuvitusta, sanavarastoa ja ajattelutaitoja. Lisäksi kirjojen koetaan tukevan lukuharrastusta ja lukutaidon kehitystä. Tarinoilla nähdään olevan vaikutus myös lapsen tunne- ja sosiaalielämään. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjallisuus tarjoaa monipuoliset käyttömahdollisuudet alkuopetuksessa. Monipuolista ja eritasoista lastenkirjallisuutta sekä vaihtelevia työtapoja käyttämällä voidaan huomioida sekä yksittäisen oppilaan että koko luokkayhteisön tarpeita. Lisäksi lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea yhteisöllistä oppimista.
Tutkimus on laadullinen tulkinnallinen tutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla ja ymmärtää tutkittavaa ilmiötä. Tutkimusaineiston avulla etsitään vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaista lastenkirjallisuutta alkuopettajat käyttävät opetuksessaan? Miten alkuopettajat käyttävät lastenkirjallisuutta opetuksessaan? Millaisena alkuopettajat kokevat lastenkirjallisuuden merkityksen? Aineisto koostuu viiden opettajan kirjoittamista kirjoitelmista. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat käyttävät lastenkirjallisuutta monipuolisesti opetuksessaan. Lastenkirjallisuutta luetaan sekä oppilaan että opettajan toimesta. Lukukokemuksia työstetään monipuolisesti. Lastenkirjat toimivat virikkeenä keskustelulle sekä erilaisille tehtäville ja töille. Lastenkirjallisuuden käyttö korostuu äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla, mutta kirjallisuutta hyödynnetään monipuolisesti myös muiden aineiden tunneilla. Opettajat valitsevat opetuksessa käytettävän kirjallisuuden harkiten. Tiettyjen kirjallisuuden lajien suosimisen sijaan opettajat valitsevat käytettävän kirjallisuuden ennemminkin kyseiseen tilanteeseen ja tarkoitukseen sopivaksi. Opettajat kokevat lastenkirjallisuuden kehittävän lapsen mielikuvitusta, sanavarastoa ja ajattelutaitoja. Lisäksi kirjojen koetaan tukevan lukuharrastusta ja lukutaidon kehitystä. Tarinoilla nähdään olevan vaikutus myös lapsen tunne- ja sosiaalielämään. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjallisuus tarjoaa monipuoliset käyttömahdollisuudet alkuopetuksessa. Monipuolista ja eritasoista lastenkirjallisuutta sekä vaihtelevia työtapoja käyttämällä voidaan huomioida sekä yksittäisen oppilaan että koko luokkayhteisön tarpeita. Lisäksi lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea yhteisöllistä oppimista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]