Tukea ja tietoa ryhmässä : tutkimus lastenneuvolan vanhempainryhmästä
Juntunen, Heli (2012)
There are no files associated with this item.
Juntunen, Heli
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304171092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304171092
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee terveyskasvatusta ja tukea lastenneuvolassa ja erityisesti vanhempainryhmässä. Siinä selvitetään vertaistuen ja –oppimisen merkitystä. Lähtökohtana on lasten ja koko perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Neuvolatyöllä on pitkä perinne terveysneuvonnan ja tuen antamisessa ja suomalaiset käyttävät neuvolapalveluja hyvin. Toimintamuotoja on pyritty monipuolistamaan vastaamaan erilaisia tarpeita. Terveydenhuoltolaki edellyttää koko perheen monipuolista terveysneuvontaa yhtenä työmuotona ryhmätoimintaa.
Tutkimus on laadullinen ja taustateorioina on konstruktivismi ja narratiivisuus. Tutkimusaineisto on hankittu vanhempainryhmäkokeilulla. Tutkimukseen osallistui vain äitejä. Analysoitavana materiaalina oli osallistuvasta havainnoinnista tehdyt muistiinpanot ja vanhempainryhmätoimintaan osallistuneiden äitien haastattelut. Analyysitapa on narratiivinen.
Tulosten mukaan perinteisellä yksilöneuvolalla on edelleen tärkein osuus terveyskasvatustiedon antamisessa. Myös sen antama tuki on merkittävä. Vanhempainryhmän merkitys on tulosten mukaan parhaimmillaan sen antamassa vertaistuessa. Siltä odotettiin kuitenkin myös asiantuntijatietoa. Vuorovaikutuksen pitää tutkimuksen mukaan olla tasavertaista, vanhemmat huomioon ottavaa kaikissa neuvolan toimintamuodoissa.
Tutkimus on laadullinen ja taustateorioina on konstruktivismi ja narratiivisuus. Tutkimusaineisto on hankittu vanhempainryhmäkokeilulla. Tutkimukseen osallistui vain äitejä. Analysoitavana materiaalina oli osallistuvasta havainnoinnista tehdyt muistiinpanot ja vanhempainryhmätoimintaan osallistuneiden äitien haastattelut. Analyysitapa on narratiivinen.
Tulosten mukaan perinteisellä yksilöneuvolalla on edelleen tärkein osuus terveyskasvatustiedon antamisessa. Myös sen antama tuki on merkittävä. Vanhempainryhmän merkitys on tulosten mukaan parhaimmillaan sen antamassa vertaistuessa. Siltä odotettiin kuitenkin myös asiantuntijatietoa. Vuorovaikutuksen pitää tutkimuksen mukaan olla tasavertaista, vanhemmat huomioon ottavaa kaikissa neuvolan toimintamuodoissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]