”Peruskoulun jälkeen lukio oli luontevin ja paras vaihtoehto” : Pellon lukion abiturienttien kokemuksia lukio valinnoista, ammatinvalinnasta sekä lukion opinto-ohjauksesta
Lantto, Sari (2013)
Lantto, Sari
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201140
Tiivistelmä
Nuoruus on ikävaihe, jolloin tehdään paljon merkittäviä valintoja tulevaisuutta ajatellen. Koulutus- ja ammatinvalintojen teko ovat osa nuoren oman elämän ohjausta. Valintojen tekemistä ja niihin sitoutumista voidaan pitää taitona, jota tulee nuorille opettaa, että he oppisivat tekemään itsenäisiä valintoja. Koulutusjärjestelmässämme opinto-ohjauksella pyritään tukemaan muun muassa nuorten valintojen tekemistä.
Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena on tarkastella lukion valinneiden nuorten valintojen tekoprosessia. Selvitin mitkä tekijät ovat vaikuttaneet nuorten lukiovalintaan sekä lukion kurssivalintoihin ja ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettaviin ainevalintoihin. Tutkimustuloksista selviää myös ammatinvalintaan vaikuttavat tekijät sekä nuorten odotukset tulevia jatko-opinto ja työuraa kohtaan. Opinto-ohjauksen merkitystä lukio-opinnoissa tarkastellaan myös tutkielmassani.
Tutkimukseni on narratiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty Pellon lukion abiturienttien (n=16) kertomusten avulla. Analysoinnissa aineisto teemoiteltiin sekä tyypiteltiin. Tyypittelyn tuloksena syntyi kolme tyyppi opinto-polku kertomusta: Päämäärätietoinen Paula, Selkeiden suunnitelmien Santeri ja Elämänpolkua etsivä Elli.
Lukiovalinnassa merkittäviksi tekijöiksi nousi lukion tuoma lisämiettimisaika ammatinvalinnalle sekä paikkakunnan vähäinen toisen asteen koulutustarjonta. Lukiossa ainevalintoihin vaikuttivat oma mielenkiinto, aineen helppous sekä mahdollinen hyöty jatko-opinnoissa ja tulevaisuudessa. Ammatinvalintaan vaikuttavia tekijöitä olivat oma mielenkiinto ja identiteetti, vanhemmat sekä työllisyysmark-kinat.
Opinto-ohjauksen abiturientit kokivat hyödylliseksi. Opinto-ohjausta he toivoivat lisää lukion kurssitarjottimelle, erityisesti henkilökohtaista ohjausta tulisi järjestää läpi lukio-opintojen. Henkilökohtainen ohjaus pystyisi vastaamaan paremmin yksilön tarpeisiin, jotka vaihtelevat opintopolusta riippuen.
Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena on tarkastella lukion valinneiden nuorten valintojen tekoprosessia. Selvitin mitkä tekijät ovat vaikuttaneet nuorten lukiovalintaan sekä lukion kurssivalintoihin ja ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettaviin ainevalintoihin. Tutkimustuloksista selviää myös ammatinvalintaan vaikuttavat tekijät sekä nuorten odotukset tulevia jatko-opinto ja työuraa kohtaan. Opinto-ohjauksen merkitystä lukio-opinnoissa tarkastellaan myös tutkielmassani.
Tutkimukseni on narratiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty Pellon lukion abiturienttien (n=16) kertomusten avulla. Analysoinnissa aineisto teemoiteltiin sekä tyypiteltiin. Tyypittelyn tuloksena syntyi kolme tyyppi opinto-polku kertomusta: Päämäärätietoinen Paula, Selkeiden suunnitelmien Santeri ja Elämänpolkua etsivä Elli.
Lukiovalinnassa merkittäviksi tekijöiksi nousi lukion tuoma lisämiettimisaika ammatinvalinnalle sekä paikkakunnan vähäinen toisen asteen koulutustarjonta. Lukiossa ainevalintoihin vaikuttivat oma mielenkiinto, aineen helppous sekä mahdollinen hyöty jatko-opinnoissa ja tulevaisuudessa. Ammatinvalintaan vaikuttavia tekijöitä olivat oma mielenkiinto ja identiteetti, vanhemmat sekä työllisyysmark-kinat.
Opinto-ohjauksen abiturientit kokivat hyödylliseksi. Opinto-ohjausta he toivoivat lisää lukion kurssitarjottimelle, erityisesti henkilökohtaista ohjausta tulisi järjestää läpi lukio-opintojen. Henkilökohtainen ohjaus pystyisi vastaamaan paremmin yksilön tarpeisiin, jotka vaihtelevat opintopolusta riippuen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]