Monikulttuuristen oppilaiden hyvinvointi oppilaiden kokemana ja kouluhenkilökunnan tukemana
Erkinheimo, Liisa; Juotasniemi, Maaret (2014)
Erkinheimo, Liisa
Juotasniemi, Maaret
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406261346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406261346
Tiivistelmä
Fenomenografinen tutkimuksemme käsittelee Pohjois-Suomessa asuvien monikulttuuristen oppilaiden hyvinvointia. Selvitimme, mitkä asiat oppilaiden näkökulmasta liittyvät hyvinvointiin, sekä miten kouluhenkilökunta voi tukea monikulttuuristen oppilaiden hyvinvointia.
Oppilaiden haastattelujen perusteella muodostimme hyvinvoinnin kolme ulottuvuutta: fyysinen hyvinvointi, kuuluminen joukkoon ja itsensä kehittäminen. Fyysiseen hyvinvointiin kuuluivat erityisesti lepo ja liikunta. Joukkoon kuulumiseen sisältyivät perhe ja vertaissuhteet. Ulkopuolisuuden koke-mukset tulivat esille pahoinvointia aiheuttavina tekijöinä. Itsensä kehittämiseen liitettiin harrastukset ja opiskelu. Harrastukset tuottivat paljon iloa. Oma edistyminen kouluaineissa aiheutti stressiä oppilaille.
Kouluhenkilökunnan haastattelujen perusteella muodostimme neljä hyvinvoinnin tukemiseen liittyvää ulottuvuutta: hallinnolliset ratkaisut, integraatio kouluyhteisöön, hyväksyvän ilmapiirin luominen ja suomen kielen taidon tukeminen sekä muu tuki. Nämä osa-alueet katsoimme kuuluvan itsensä kehittämisen ja joukkoon kuulumisen yläkategorioihin.
Hallinnollisten ratkaisujen nähtiin vaikuttavan taustalla, sillä opetuksellisen rakenteen avulla voitiin vaikuttaa tukipalveluiden kohdentamiseen. Integroinnin nähtiin auttavan sopeutumista, edistävän joukkoon kuulumisen tunnetta ja suomen kielen oppimista. Oppilaiden Ikäerot ja suomen kielen taidon osaamattomuus katsottiin aiheuttavan ulkopuolisuutta. Hyväksyvän ilmapiirin luomisessa keskeisinä asioina tulivat esille asenteisiin vaikuttaminen ja nopea kiusaamiseen puuttuminen. Lisäksi suomen kielen taidon tukeminen ja muiden tukipalveluiden tuominen oppilaille nähtiin tärkeinä.
Oppilaiden haastattelujen perusteella muodostimme hyvinvoinnin kolme ulottuvuutta: fyysinen hyvinvointi, kuuluminen joukkoon ja itsensä kehittäminen. Fyysiseen hyvinvointiin kuuluivat erityisesti lepo ja liikunta. Joukkoon kuulumiseen sisältyivät perhe ja vertaissuhteet. Ulkopuolisuuden koke-mukset tulivat esille pahoinvointia aiheuttavina tekijöinä. Itsensä kehittämiseen liitettiin harrastukset ja opiskelu. Harrastukset tuottivat paljon iloa. Oma edistyminen kouluaineissa aiheutti stressiä oppilaille.
Kouluhenkilökunnan haastattelujen perusteella muodostimme neljä hyvinvoinnin tukemiseen liittyvää ulottuvuutta: hallinnolliset ratkaisut, integraatio kouluyhteisöön, hyväksyvän ilmapiirin luominen ja suomen kielen taidon tukeminen sekä muu tuki. Nämä osa-alueet katsoimme kuuluvan itsensä kehittämisen ja joukkoon kuulumisen yläkategorioihin.
Hallinnollisten ratkaisujen nähtiin vaikuttavan taustalla, sillä opetuksellisen rakenteen avulla voitiin vaikuttaa tukipalveluiden kohdentamiseen. Integroinnin nähtiin auttavan sopeutumista, edistävän joukkoon kuulumisen tunnetta ja suomen kielen oppimista. Oppilaiden Ikäerot ja suomen kielen taidon osaamattomuus katsottiin aiheuttavan ulkopuolisuutta. Hyväksyvän ilmapiirin luomisessa keskeisinä asioina tulivat esille asenteisiin vaikuttaminen ja nopea kiusaamiseen puuttuminen. Lisäksi suomen kielen taidon tukeminen ja muiden tukipalveluiden tuominen oppilaille nähtiin tärkeinä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]