Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielisuihkussa : tapaustutkimus englannin kielisuihkuopetuksesta alakoulun toisella luokalla

Metsävainio, Jenny (2013)

 
Avaa tiedosto
Metsavainio.Jenny.pdf (2.835Mt)
Lataukset: 


Metsävainio, Jenny
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305171135
Tiivistelmä
utkimukseni tarkoituksena on kuvata englannin kielen opetusta kielisuihkumenetelmässä alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksessani keskityn erityisesti opettajan toimintaan vieraskielisen informaation välittäjänä. Tavoitteena on selvittää, miten opettaja tekee vieraskielisen informaation ymmärrettäväksi ja miten paljon englantia puhutaan luokassa.

Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla tutkittavaa tapausta kokonaisvaltaisesti ja useasta näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto koostuu videoiduista oppitunneista ja oppituntien havainnointimerkinnöistä sekä opettajan haastattelusta. Tutkimusaineiston avulla pyrin vastaamaan kysymykseen: Miten vieraskielinen sisällönopetus toteutuu englannin kielellä kielisuihkumenetelmän avulla alkuopetuksen toisella luokalla? Aineiston analyysia on ohjannut Krashenin kielenomaksumisteoria.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kielisuihkumenetelmä vastaa hyvin Krashenin kielenomaksumisteorian kriteereitä. Kielisuihkussa opettaja tekee vieraskielisen informaation ymmärrettäväksi lapsille käyttämällä kielellisiä ja ei- kielellisiä keinoja, sekä tukemalla ymmärrystä rutiinien ja toistamisen avulla. Englantia käytettiin kielisuihkutunneilla paljon ja opettajan tuottamasta kielestä suurin osa oli englanniksi. Opettaja vaihtoi kielen oppilaiden äidinkieleksi tietyissä tilanteissa, kuten lievittääkseen oppilaan ahdistusta tai puuttuessaan oppilaiden käytökseen. Menetelmässä käännettiin englanninkielistä puhetta jonkin verran suomeksi, mutta käännöksen tekivät oppilaat itse. Tulosten avulla on mahdollista saada käsitys siitä, miten kielisuihkuopetusta toteutetaan. Näin tutkimus voi olla hyödyksi opettajille, jotka ovat kiinnostuneita vieraskielisen sisällönopetuksen toteuttamisesta. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että kielisuihku eroaa kielikylpymenetelmästä vieraan kielen määrän ja tavoitteiden suhteen. Kielisuihkulla onkin paljon yhteistä CLIL- menetelmän kanssa, joka on joustavampi sen suhteen, paljonko oppitunneilla käytetään vierasta kieltä.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste