Lapsuus asiantuntijoiden puheissa : diskurssianalyyttinen tutkimus lapsuuden rakentumisesta aikakauslehtien asiantuntija-artikkeleissa
Ojanaho, Kirsi (2013)
There are no files associated with this item.
Ojanaho, Kirsi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306181217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306181217
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan lapsuuden rakentumista aikakauslehtien asiantuntijaartikkeleissa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lapsuudesta ja lapsista artikkeleissa rakennetaan, millaisia lapsuuteen liittyviä diskursseja teksteistä on löydettävissä ja mitä subjektipositioita lapselle teksteissä annetaan.
Tutkielman empiirinen aineisto sisältää 21 aikakauslehtiartikkelia, jotka on kerätty vuosien 2011 ja 2012 aikana julkaistuista Kaksplus -lehdestä, Kodin Kuvalehdestä ja Kotiliedestä. Artikkelit ovat luonteeltaan asiantuntijoiden puheenvuoroja tai haastatteluja. Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja sen metodologisena lähestymistapana on diskurssianalyysi.
Analyysin kautta aineistosta erottui kolme diskurssia, jotka ovat lapsuus erityisyytenä suhteessa aikuisuuteen, arvokas ja arvostettu lapsuus sekä haavoittuva lapsi. Erityisyyden diskurssissa rakentuu vastakkainasettelu lapsen ja aikuisen välille. Vastakkainasettelua luodaan luonnollisen ja viattoman lapsuuden, keskeneräisen lapsen sekä kasvatettavan lapsen diskursseissa. Arvokkaan lapsen diskurssi sisältää yksilöllisen ja kompetentin lapsen diskurssit. Haavoittuvan lapsen diskurssissa rakentuu kuva puolustettavasta lapsesta ja lapsesta uhrina. Valta-aseman saavuttaneissa diskursseissa lapsi asettuu suojeltavan subjektipositioon.
Tutkielman empiirinen aineisto sisältää 21 aikakauslehtiartikkelia, jotka on kerätty vuosien 2011 ja 2012 aikana julkaistuista Kaksplus -lehdestä, Kodin Kuvalehdestä ja Kotiliedestä. Artikkelit ovat luonteeltaan asiantuntijoiden puheenvuoroja tai haastatteluja. Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja sen metodologisena lähestymistapana on diskurssianalyysi.
Analyysin kautta aineistosta erottui kolme diskurssia, jotka ovat lapsuus erityisyytenä suhteessa aikuisuuteen, arvokas ja arvostettu lapsuus sekä haavoittuva lapsi. Erityisyyden diskurssissa rakentuu vastakkainasettelu lapsen ja aikuisen välille. Vastakkainasettelua luodaan luonnollisen ja viattoman lapsuuden, keskeneräisen lapsen sekä kasvatettavan lapsen diskursseissa. Arvokkaan lapsen diskurssi sisältää yksilöllisen ja kompetentin lapsen diskurssit. Haavoittuvan lapsen diskurssissa rakentuu kuva puolustettavasta lapsesta ja lapsesta uhrina. Valta-aseman saavuttaneissa diskursseissa lapsi asettuu suojeltavan subjektipositioon.
Kokoelmat
- Pro gradut [3932]