Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jos motivaatio ei ole kunnossa, hyväkin työssäoppimispaikka on huono” : ammattiopisto Lappian lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia työssäoppimisen onnistumiseen vaikuttavista asioista

Jokelainen, Annika; Rantala, Marita (2013)

 
Avaa tiedosto
Jokelainen.Annika&Rantala.Marita.pdf (468.4Kt)
Lataukset: 


Jokelainen, Annika
Rantala, Marita
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306051208
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia työssäoppimista uudenlaisena oppimisympäristönä. Työssäoppiminen on nykyään erittäin tärkeä osa ammattioppilaitosten koulutusohjelmaa. Tutkimme asioita, jotka auttoivat opiskelijoita niin työssäoppimisen onnistumisessa kuin työyhteisöön sulautumisessa. Tutkimuksessamme selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat työssäoppimisen onnistumiseen ja miten opiskelijat kuvailevat näitä tekijöitä sekä niiden merkityksiä.

Tutkimuksen oppimisteoreettisena perustana ovat tekemällä oppiminen sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Tutkimus toteutettiin Ammattiopisto Lappian lähihoitajaopiskelijoille joulukuussa 2012. Tutkimusaineistona ovat kahdentoista lähihoitajaopiskelijan kirjoitelmat. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysimenetelmällä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opiskelijoiden näkökulmaa työssäoppimisen onnistumiseen vaikuttavista asioista. Aineiston analyysin tavoitteena on, fenomenografian mukaisesti, kuvata ja ymmärtää opiskelijoiden kokemuksia. Tulosten perusteella opiskelijat kuvailivat sosiaalisen pääoman merkitystä sanoilla kuulluksi tuleminen, mukaan ottaminen, arvostus ja yhteistyö.

Tutkimuksemme mukaan sosiaalinen pääoma on sekä tavoite että lopputulos onnistuneelle työssäoppimiselle. Tutkimuksemme päätelmänä voimme pitää opiskelijoiden roolin tärkeyttä työssäoppimisen laadun kehittäjänä. Työssäoppimisen kehittämisen onnistumiselle on tärkeää opiskelijoiden mahdollisimman monipuolinen kuuleminen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste