Opetussuunnitelmien vertailua : kolmen pirkanmaalaisen yläkoulun eroja ja yhteneväisyyksiä
Podbereznyj, Nastasia (2013)
There are no files associated with this item.
Podbereznyj, Nastasia
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310221302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310221302
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla kolmen pirkanmaalaisen yläkoulun eroja ja yhteneväisyyksiä. Päälähteinä toimivat valitsemieni koulujen opetussuunnitelmat. Valitsemissani kolmessa eri yläkoulussa on perusperiaatteeltaan samanlaiset opetussuunnitelmat, mutta jokaisella koululla on oma persoonallinen tapansa muokata opetussuunnitelmia siten, että jokin tietty asia painottuu jossakin koulussa enemmän kuin toisessa. Lisäksi käytän tutkimusaineistona yhtä esihaastattelua, jonka olen yhden tutkimuksessani käytetyn koulun opettajalta saanut. Kerron tehdystä esihaastattelusta, sen kulusta ja siitä saaduista tuloksista, joita vertaan teoreettiseen osuuteen.
Sovellan työssäni Beredayn vertailevaa metodia, jonka alussa kuvailen kolmen tutkimukseeni valitun koulun opetussuunnitelmia erikseen ja Beredayn mallin mukaan toisessa vaiheessa tulkitsen opetussuunnitelmia. Rinnakkain asettelun vaiheessa asetetaan ne kysymykset, joilla vertailua voidaan kolmen eri opetussuunnitelman välillä tehdä. Neljännessä eli viimeisessä vaiheessa opetussuunnitelmia vertaillaan ja tarkastellaan rinnakkain. Tässä vaiheessa tehdään johtopäätöksiä suhteessa tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessani käytetyistä kolmen yläkoulun opetussuunnitelmista löytyy paljon yhteneväisyyksiä, mutta myös joitakin eroja. Yhteistä kouluille ovat koulujen tavoitteet, jotka ovat pitkälti samankaltaiset. Kouluille on tärkeää saada oppilaistaan tasa-arvoa kunnioittavia, suvaitsevia ja vastuuntuntoisia yksilöitä, jotka jatkaisivat opintojaan myös yläkoulun jälkeen. Lisäksi kestävä kehitys nähdään tärkeänä asiana kaikissa tutkimuksessani käytetyissä kouluissa.
Yhtenä tärkeimmistä tämän tutkimuksen tarkoituksista pidän sitä, että juuri tällaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty, tai ainakaan en ole sellaista löytänyt. Uudenlaisten näkökulmien esiin tuominen rikastuttaa tulevia tutkimuksia. Puhun kouluista niiden omilla nimillä, sillä niitä koskeva aineisto on kaikkien saatavilla, enkä nähnyt syytä, miksi olisin lähtenyt keksimään kouluille peitenimiä. Olen vertaillut kouluja mahdollisimman objektiivisesti ja perusteluni ovat perustuneet jo kirjoitettuun tekstiin, eli olemassa oleviin opetussuunnitelmiin, sekä yhteen esihaastatteluun.
Sovellan työssäni Beredayn vertailevaa metodia, jonka alussa kuvailen kolmen tutkimukseeni valitun koulun opetussuunnitelmia erikseen ja Beredayn mallin mukaan toisessa vaiheessa tulkitsen opetussuunnitelmia. Rinnakkain asettelun vaiheessa asetetaan ne kysymykset, joilla vertailua voidaan kolmen eri opetussuunnitelman välillä tehdä. Neljännessä eli viimeisessä vaiheessa opetussuunnitelmia vertaillaan ja tarkastellaan rinnakkain. Tässä vaiheessa tehdään johtopäätöksiä suhteessa tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksessani käytetyistä kolmen yläkoulun opetussuunnitelmista löytyy paljon yhteneväisyyksiä, mutta myös joitakin eroja. Yhteistä kouluille ovat koulujen tavoitteet, jotka ovat pitkälti samankaltaiset. Kouluille on tärkeää saada oppilaistaan tasa-arvoa kunnioittavia, suvaitsevia ja vastuuntuntoisia yksilöitä, jotka jatkaisivat opintojaan myös yläkoulun jälkeen. Lisäksi kestävä kehitys nähdään tärkeänä asiana kaikissa tutkimuksessani käytetyissä kouluissa.
Yhtenä tärkeimmistä tämän tutkimuksen tarkoituksista pidän sitä, että juuri tällaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty, tai ainakaan en ole sellaista löytänyt. Uudenlaisten näkökulmien esiin tuominen rikastuttaa tulevia tutkimuksia. Puhun kouluista niiden omilla nimillä, sillä niitä koskeva aineisto on kaikkien saatavilla, enkä nähnyt syytä, miksi olisin lähtenyt keksimään kouluille peitenimiä. Olen vertaillut kouluja mahdollisimman objektiivisesti ja perusteluni ovat perustuneet jo kirjoitettuun tekstiin, eli olemassa oleviin opetussuunnitelmiin, sekä yhteen esihaastatteluun.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]