Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tutkiva luontokasvatus lapsen osallisuuden lisääjänä : Design -tutkimus Case Forest -pedagogiikan soveltamisesta päiväkodissa

Peltoluhta, Enni-Mari Kristiina (2013)

 
Avaa tiedosto
Peltoluhta.Enni-Mari.pdf (2.410Mt)
Lataukset: 


Peltoluhta, Enni-Mari Kristiina
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Lapsen osallisuus, sen toteutuminen ja lisääminen on ollut viimeaikaisten yhteiskunnallisten ja varhaiskasvatuksen keskustelujen kohteena. Vaikka lapsen osallisuus on kirjattuna jo varhaiskasvatuksen järjestämistä määrittävissä asiakirjoissa, se ei kuitenkaan toteudu itsestään selvästi joka päiväisessä varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lapsen osallisuutta tutkivassa luontokasvatuksessa sekä miten lapsen osallisuutta voidaan kehittää, jotta sen toteutuminen lisääntyisi.

Tutkimuksen aineisto koostui Teerikallion päiväkodin Metsäläisten kolmesta eri luontokasvatusprojektista. Toteutin tutkimukseni design -tutkimuksena. Tarkoituksenani oli kehittää metsäläistoimintaa kolmen design -syklin aikana lapsen osallisuutta tavoittelevaksi sekä sen mahdollistavaksi luontokasvatusryhmäksi. Jokaisen design -sykliaineiston sisällön analyysin kautta suunnittelin ja kehitin metsäläistoimintaa lapsen osallisuuden ja aktiivisuuden kannalta moniulotteisemmaksi. Analysoin koko tutkimusprosessia laadullisesta näkökulmasta.

Tutkimukseni perusteella lapsen osallisuutta voidaan lisätä tutkivan luontokasvatuksella ja Case Forest -pedagogiikalla. Lapsen osallisuus tutkivassa luontokasvatuksessa toteutui tutkimuksessani ennen kaikkea lapsen kuulluksi tulemisena ja ideointina sekä hieman aloitteiden ja päätösten tekemisenä. Konkreettisena osallisuuden toimintamuotona tutkimuksessani ilmeni aistinvarainen tutkiminen, luonnonilmiöiden ihmettely sekä oma aktiivinen tutkimistoiminta. Myös aikuisen oppimiseen, tutkimiseen ja osallisuuteen tukevana ohjaajana toimiminen nousi tärkeänä tutkimustuloksena ilmi. Tutkimustulokset tukivat tutkimuksen teoriaa lapsen osallisuudesta ja sen toteutumisesta tutkivassa luontokasvatuksessa.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3935]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste