Näytä suppeat kuvailutiedot

Omaelämänkerrallinen narratiivinen tutkimus alkoholiongelmaisen äidin lapsen koulussa selviytymisestä

Tarkka, Anne (2014)

dc.contributorfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.authorTarkka, Anne
dc.date.accessioned2014-04-30T06:43:12Z
dc.date.available2014-04-30T06:43:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/59660
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli tutkia sitä miten äidin alkoholiongelma heijastui lapsen koulunkäyntiin. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millaisia selviytymiskeinoja oli käytetty mahdollisista koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvistä haasteista selviämiseen. Tutkimus on retrospektiivinen eli tutkittavana ovat aikuiset, jotka ovat eläneet perheessä, jossa äidillä on ollut alkoholiongelma. Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella ja tutkimusainestona toimivat kirjoitetut omaelämäkerrat. Tutkimusaineisto on analysoitu narratiivisen analyysin vignettetekniikalla. Tutkimustulosten mukaan äidin alkoholiongelmalla ei ole suoraa yhteyttä huonoon koulumenestykseen. Koulumenestystä löytyi niin hyvää, keskivertoa kuin huonoa. Tutkimustulosten mukaan koulunkäyntiä ja opiskelua häiritseviä tekijöitä ja haasteita löytyi erilaisia. Tarinoista nousi keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta ja saamattomuutta. Myös jälki-istunnot ja poissaolot olivat yleisiä. Koulunkäynnin haasteet eivät johtuneet suoraan äidin alkoholiongelmasta, vaan siitä millaisia seurauksia äidin alkoholiongelma aiheutti perheen arjessa ja sitä kautta lapsessa. Äidin alkoholiongelma näytti heijastuneen häiritsevästi enemmän kotona opiskeluun kuin koulumenestykseen tai koulussa viihtymiseen. Äidin kyky huolehtia lapsen koulunkäynnistä oli selvästi heikentynyt alkoholiongelman vuoksi. Koulunkäyntiin liittyvä tuki, kannustus ja auttaminen olivat vähintään vähäistä tai ne puuttuivat kokonaan. Kotona opiskelua häiritsivät perheen riidat, yleinen työrauhan puute, tuen puute, sekä oma pahaolo ja huoli äidistä. Koulukiusaamisen ja äidin alkoholiongelman väliltä ei löytynyt tämän tutkimuksen mukaan yhteyttä. Tarinoiden kautta löytyi monenlaisia keinoja selvitä haasteista. Useita selviytymiskeinoja kuitenkin yhdisti mahdollisuus päästä pois kotoa ja saada muuta ajateltavaa ja tehtävää. Nämä keinot toimivat voimavarana silloin, kun kodin tilanteet tuntuivat raskailta. Selviytymiskeinoiksi nousivat mielikuvituksen voima, kavereiden tuki, tunteista kirjoittaminen, tietokonemaailmaan uppoutuminen, oma vahva luonne ja persoona, hyvä varhaislapsuus, sekä aikuisen henkilön tuki.-
dc.format.extent82-
dc.language.isofi-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectäidin alkoholiongelma-
dc.titleOmaelämänkerrallinen narratiivinen tutkimus alkoholiongelmaisen äidin lapsen koulussa selviytymisestä-
dc.typemasterThesis
dc.type.ontasotfi=Pro gradu|en=Master's Thesis|-
dc.subject.ysanarratiivisuus-
dc.subject.ysakoulunkäynti-
dc.subject.ysaopiskelu-
dc.subject.ysaselviytyminen-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:ula-201404301114-
dc.programmefi=Kasvatustiede|en=Education|


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot