Oppimispolkuja uinnin opettamiseen
Koivukangas, Anniina; Mäkihannu, Johanna (2011)
Koivukangas, Anniina
Mäkihannu, Johanna
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111021193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111021193
Tiivistelmä
Opettajan työ vaatii tuhattaituruutta, josta uinnin opettaminen on vain pieni osa. Kuitenkin uinnin opetuksen järjestämiselle annetut kriteerit sekä opettajan harteille sälytetty vastuu oppilaiden turvallisuudesta luovat uinnin opettamiseen erityisiä piirteitä, jotka lisäävät uinnin opettamisen tutkimisen mielekkyyttä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä uinnin opettamisen oppimispolkuihin luokanopettajaopiskelijan näkökulmasta. Olemme erityisen kiinnostuneita niistä merkityksellisistä oppimiskokemuksista, joita luokanopettajaopiskelijoilla on uinnin oppimisesta ja opettamisesta. Samalla haluamme selvittää, millainen merkitys näillä oppimispoluilla on opiskelijoiden tämänhetkiseen opettajaidentiteettiin uinnin opetuksen viitekehyksessä.
Tämän tutkielman lähtökohtana on ajatus siitä, että oman oppimispolun ymmärtäminen on tärkeää oman opettajuuden kehittymisessä. Näin opettajuuden ja opettajaidentiteetin kehittyminen muodostavat tutkielmamme teoreettisen viitekehyksen. Tutkielmamme metodologiset ratkaisut pohjautuvat narratiiviseen lähestymistapaan. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksan luokanopettajaopiskelijan teemahaastatteluista.
Tutkielmamme tuloksina muodostuu kolme toisistaan merkittävästi eroavaa oppimispolkua, joita tarkastelemme merkityksellisten oppimiskokemusten ja tulevan opettajuuden näkökulmasta. Merkityksellisistä oppimiskokemuksista nousee erityisesti esiin uinnin oppimisen ja osaamisen merkitys kulttuurisessa kontekstissa. Suomalaisessa kulttuurissa uimataidolla on merkittävä sosiaalinen rooli, joka heijastuu myös uinnin opettajaidentiteetin kehittymiseen.
Yleisesti ottaen tulokset osoittavat, että erilaisilla oppimispoluilla on merkitystä paitsi sille, millaisia opettajia meistä myöhemmin tulee, myös sille, miten kohtaamme uusia haasteita ja oppimistilanteita. Oppimispoluista saatua tietoa voidaan hyödyntää opettajan oman oppimispolun tunnistamisessa ja opettajaidentiteetin rakentamisessa. Oman uintielämäkerran kokemusten merkitystä omalle opettajuudelle voidaan pohtia myös vaikuttamisen kanavien näkökulmasta. Nämä tulisi huomioida myös opettajankoulutuksessa. Toisaalta oppimispolkujen tyyppikertomukset voivat antaa uusia näkökulmia oppilaiden kokonaisvaltaisempaan huomioimiseen. Konkreettisemmalla tasolla opetustyössä voi pyrkiä hyödyntämään oppimispoluista nousevia positiivisia kokemuksia, sekä välttämään negatiivisia.
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä uinnin opettamisen oppimispolkuihin luokanopettajaopiskelijan näkökulmasta. Olemme erityisen kiinnostuneita niistä merkityksellisistä oppimiskokemuksista, joita luokanopettajaopiskelijoilla on uinnin oppimisesta ja opettamisesta. Samalla haluamme selvittää, millainen merkitys näillä oppimispoluilla on opiskelijoiden tämänhetkiseen opettajaidentiteettiin uinnin opetuksen viitekehyksessä.
Tämän tutkielman lähtökohtana on ajatus siitä, että oman oppimispolun ymmärtäminen on tärkeää oman opettajuuden kehittymisessä. Näin opettajuuden ja opettajaidentiteetin kehittyminen muodostavat tutkielmamme teoreettisen viitekehyksen. Tutkielmamme metodologiset ratkaisut pohjautuvat narratiiviseen lähestymistapaan. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksan luokanopettajaopiskelijan teemahaastatteluista.
Tutkielmamme tuloksina muodostuu kolme toisistaan merkittävästi eroavaa oppimispolkua, joita tarkastelemme merkityksellisten oppimiskokemusten ja tulevan opettajuuden näkökulmasta. Merkityksellisistä oppimiskokemuksista nousee erityisesti esiin uinnin oppimisen ja osaamisen merkitys kulttuurisessa kontekstissa. Suomalaisessa kulttuurissa uimataidolla on merkittävä sosiaalinen rooli, joka heijastuu myös uinnin opettajaidentiteetin kehittymiseen.
Yleisesti ottaen tulokset osoittavat, että erilaisilla oppimispoluilla on merkitystä paitsi sille, millaisia opettajia meistä myöhemmin tulee, myös sille, miten kohtaamme uusia haasteita ja oppimistilanteita. Oppimispoluista saatua tietoa voidaan hyödyntää opettajan oman oppimispolun tunnistamisessa ja opettajaidentiteetin rakentamisessa. Oman uintielämäkerran kokemusten merkitystä omalle opettajuudelle voidaan pohtia myös vaikuttamisen kanavien näkökulmasta. Nämä tulisi huomioida myös opettajankoulutuksessa. Toisaalta oppimispolkujen tyyppikertomukset voivat antaa uusia näkökulmia oppilaiden kokonaisvaltaisempaan huomioimiseen. Konkreettisemmalla tasolla opetustyössä voi pyrkiä hyödyntämään oppimispoluista nousevia positiivisia kokemuksia, sekä välttämään negatiivisia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4594]