Hyvä rehtorius : opettajien ja rehtorien näkemyksiä alakoulun johtamisesta
Määttä, Kirsi (2011)
Määttä, Kirsi
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110061174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110061174
Tiivistelmä
Rehtori johtaa koulua, jonka työnkuva tulee muuttumaan tulevaisuudessa monipuolisempien työtehtävien vuoksi. Tähän ratkaisuina voi olla tehtävien ja vastuiden jakaminen muiden työntekijöiden kanssa. Yhteistyöllä voi saavuttaa tulevaisuudessa hyviä tuloksia koulussa, kuten tutkimus osoittaa.
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista on hyvä rehtorius. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille opettajien ja rehtorien näkemyksiä hyvästä alakoulun johtamisesta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä kuinka rehtori selviää haastavasta työstään, miten hän voi kehittyä työssään ja valmistautua tuleviin muutoksiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu koulun johtamisen perusteista. Tutkimusaineisto koostuu opettajien ja rehtorien teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksena on kuvio hyvän rehtoriuden ainesosista, joita ovat rehtori hallintoviranomaisena, rehtori laivan kapteenina, rehtori tehtävä- ja henkilöstökeskeisenä sekä valmentavana koulun johtajana, vuorovaikutuksellinen rehtori on mukana koulun arjessa ja jaettu johtajuus on tulevaisuuden koulun johtamista.
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista on hyvä rehtorius. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille opettajien ja rehtorien näkemyksiä hyvästä alakoulun johtamisesta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä kuinka rehtori selviää haastavasta työstään, miten hän voi kehittyä työssään ja valmistautua tuleviin muutoksiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu koulun johtamisen perusteista. Tutkimusaineisto koostuu opettajien ja rehtorien teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksena on kuvio hyvän rehtoriuden ainesosista, joita ovat rehtori hallintoviranomaisena, rehtori laivan kapteenina, rehtori tehtävä- ja henkilöstökeskeisenä sekä valmentavana koulun johtajana, vuorovaikutuksellinen rehtori on mukana koulun arjessa ja jaettu johtajuus on tulevaisuuden koulun johtamista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]