"Käytännön työssä se on ihan tätä päivää" : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia eriyttämisestä lukemaan opettamisessa
Ämmälä, Mirva (2011)
There are no files associated with this item.
Ämmälä, Mirva
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Mielestäni eriyttäminen on yksi haasteellisimpia asioita opettajan työssä, joten halusin tutkia millaiseksi luokanopettajat käsittävät eriyttämisen. Liitin oman kiinnostukseni perusteella eriyttämisen tutkimisen lukemaan opettamisen kontekstiin. Halusin siis tutkimukseni avulla selvittää, miten luokanopettajat eriyttävät lukemaan opettamistaan sekä millaiseksi he ovat sen kokeneet.
Haastattelin kuutta Lapin läänissä työskentelevää ensimmäisen luokan opettajaa. Tutkimukseni on narratiivinen tutkimus, jossa narratiivisuus ilmenee haastattelujen näkemisenä yksittäisinä kertomuksina sekä aineiston analyysissa.
Eriyttäminen käsitettiin tärkeäksi asiaksi opettajan työssä ja sitä toteutetaan oppilaslähtöisesti. Eriyttämisen lähtökohdaksi määriteltiin niin sanottu keskitaso, jonka molemmin puolin opetusta eriytetään. Lukemaan opettamista oli eriytetty pääasiallisesti jakotuntien sekä joustavien ryhmittelyjen avulla yhteistyössä rinnakkaisluokkien opettajien, erityisopettajien sekä koulunkäynninohjaajien kanssa. Luokanopettajien mukaan eriyttäminen edellyttää oppilaantuntemusta, joka saavutetaan havainnoimalla ja arvioimalla oppilaan työskentelyä.
Haastattelin kuutta Lapin läänissä työskentelevää ensimmäisen luokan opettajaa. Tutkimukseni on narratiivinen tutkimus, jossa narratiivisuus ilmenee haastattelujen näkemisenä yksittäisinä kertomuksina sekä aineiston analyysissa.
Eriyttäminen käsitettiin tärkeäksi asiaksi opettajan työssä ja sitä toteutetaan oppilaslähtöisesti. Eriyttämisen lähtökohdaksi määriteltiin niin sanottu keskitaso, jonka molemmin puolin opetusta eriytetään. Lukemaan opettamista oli eriytetty pääasiallisesti jakotuntien sekä joustavien ryhmittelyjen avulla yhteistyössä rinnakkaisluokkien opettajien, erityisopettajien sekä koulunkäynninohjaajien kanssa. Luokanopettajien mukaan eriyttäminen edellyttää oppilaantuntemusta, joka saavutetaan havainnoimalla ja arvioimalla oppilaan työskentelyä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]