Kummissaan kummin kaa : luokanopettajien ja kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kummitoiminnasta
Hautajärvi, Anni; Kutuniva, Tanja (2011)
Hautajärvi, Anni
Kutuniva, Tanja
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110111181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110111181
Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee alakouluissa järjestettävää kummitoimintaa. Narratiiviseen lähestymistapaan pohjautuvassa tutkimuksessamme halusimme selvittää toiminnassa mukana olleiden luokanopettajien ja kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kummitoiminnasta.
Aineisto kerättiin haastattelemalla. Narratiivisen analyysitavan mukaisesti juonensimme kolme luokanopettajan tarinaa. Lisäksi hyödynsimme narratiivien analyysia kootessamme kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kummitoiminnasta. Narratiivien analyysilla vertailimme keskenään luokanopettajien tarinoita sekä luokanopettajien ja kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia keskeisten teemojen osalta. Vertailussa selvitimme tutkimushenkilöiden käsitysten ja kokemusten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajat järjestävät kummitoimintaa mielellään. Luokanopettajat kokevat kummitoiminnan hyödyttävän kaikkia kummitoiminnassa mukana olevia. He pitävät sitä tärkeänä osana koulun toimintamuotoja ja kummitoiminta lisää luokanopettajien mielestä yhteisöllisyyttä sekä oppilaiden kouluviihtymistä. Tutkimuksessamme mukana olleilla kummioppilailla on selkeä käsitys omasta roolistaan kummioppilaina ja he toimivat roolissaan mielellään. Kummioppilaat eivät näe syytä kehittää kummitoimintaa, koska he ovat tyytyväisiä tapaan, jolla opettajat toteuttavat kummitoimintaa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla. Narratiivisen analyysitavan mukaisesti juonensimme kolme luokanopettajan tarinaa. Lisäksi hyödynsimme narratiivien analyysia kootessamme kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kummitoiminnasta. Narratiivien analyysilla vertailimme keskenään luokanopettajien tarinoita sekä luokanopettajien ja kummioppilaiden käsityksiä ja kokemuksia keskeisten teemojen osalta. Vertailussa selvitimme tutkimushenkilöiden käsitysten ja kokemusten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajat järjestävät kummitoimintaa mielellään. Luokanopettajat kokevat kummitoiminnan hyödyttävän kaikkia kummitoiminnassa mukana olevia. He pitävät sitä tärkeänä osana koulun toimintamuotoja ja kummitoiminta lisää luokanopettajien mielestä yhteisöllisyyttä sekä oppilaiden kouluviihtymistä. Tutkimuksessamme mukana olleilla kummioppilailla on selkeä käsitys omasta roolistaan kummioppilaina ja he toimivat roolissaan mielellään. Kummioppilaat eivät näe syytä kehittää kummitoimintaa, koska he ovat tyytyväisiä tapaan, jolla opettajat toteuttavat kummitoimintaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]