Matkalla minuuteen : omakohtainen kuvaus identiteetin rakentumisesta ja kummitusten kirjeiden kautta rakentuvasta maailmasta
Vuorjoki, Kaisa (2011)
Vuorjoki, Kaisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110131186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201110131186
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee identiteetin rakentumista kymmenen vuotta kestäneen kummituskirjeenvaihdon kulussa kuvattuna. Sen lisäksi tutkimukseni käsittelee kummitusten kirjeiden kautta lapselle ja nuorelle rakentuvaa kummitusten maailmaa, joka kulki näkyvän maailmani rinnalla koko kymmenvuotisen kirjeenvaihdon ajan.
Tutkimukseni aineistona ovat kummitusten kirjoittamat kirjeet ja kortit. Olen käsittelyt aineistoani aikajärjestyksessä yhdistellen niitä omiin mietteisiini, jolloin kirjeistä ja mietteistä rakentuu aivan kuin omaelämäkerta. Analysoinnin runkona identiteetin rakentumisessa käytän Tony Dunderfeltin elämänkaaripsykologian (1998) teoriaa ihmisen kehityksen perusvaiheista. Tutkimuksessani on paljon suoria katkelmia kirjeistä, jotta kirjeenvaihdon maailma välittyisi lukijalle mahdollisimman tarkasti.
Kirjeenvaihto kummitusten kanssa on ollut ainutlaatuinen kokemus. Kummitukset olivat mielikuvitusolentoja, joita opettajamme käytti apunaan opetuksessa. Toisella luokalla ollessamme, halusimme alkaa kummitusten kanssa kirjeenvaihtoon. Kirjeenvaihdon kautta kummituksista tuli osa omaa elämääni, ja kirjeiden kautta kummitusmaailma alkoi rakentua näkyvän maailman rinnalle. Kirjeenvaihtoni kummitusten kanssa jatkui lukion toiselle luokalle asti, jolloin kummituksista viimeinen, jolle kirjoitin, halusi paljastaa ihmishahmonsa.
Tutkimukseni myötä jokainen pääsee matkalle kummitusten maailmaan ja seuraamaan siinä näkyvää identiteettini rakentumista Tulkintani identiteettini rakentumisesta ja kummitusten maailmasta, voi antaa jokaiselle opettajalle jotain uutta opetuskäytännöistä, mielikuvituksesta ja luovuudesta. Kummitukset ja kummituskirjeenvaihto olivat vahvasti läsnä omassa lapsuudessani. Niiden olemassaolo on väistämättä vaikuttanut ajatuksiini opettajuudesta ja koulunkäynnistä. Tutkimustani tehdessäni olen huomannut, kuinka tärkeää opettajan on pohtia omaa menneisyyttään, omia kouluaikojaan ja omaa opettajuuttaan. Ne ohjaavat meitä työssä, ja siksi on tärkeä pohtia millainen opettaja haluaa olla, ja kuinka kehittää omaa opettajuuttaan.
Tutkimukseni aineistona ovat kummitusten kirjoittamat kirjeet ja kortit. Olen käsittelyt aineistoani aikajärjestyksessä yhdistellen niitä omiin mietteisiini, jolloin kirjeistä ja mietteistä rakentuu aivan kuin omaelämäkerta. Analysoinnin runkona identiteetin rakentumisessa käytän Tony Dunderfeltin elämänkaaripsykologian (1998) teoriaa ihmisen kehityksen perusvaiheista. Tutkimuksessani on paljon suoria katkelmia kirjeistä, jotta kirjeenvaihdon maailma välittyisi lukijalle mahdollisimman tarkasti.
Kirjeenvaihto kummitusten kanssa on ollut ainutlaatuinen kokemus. Kummitukset olivat mielikuvitusolentoja, joita opettajamme käytti apunaan opetuksessa. Toisella luokalla ollessamme, halusimme alkaa kummitusten kanssa kirjeenvaihtoon. Kirjeenvaihdon kautta kummituksista tuli osa omaa elämääni, ja kirjeiden kautta kummitusmaailma alkoi rakentua näkyvän maailman rinnalle. Kirjeenvaihtoni kummitusten kanssa jatkui lukion toiselle luokalle asti, jolloin kummituksista viimeinen, jolle kirjoitin, halusi paljastaa ihmishahmonsa.
Tutkimukseni myötä jokainen pääsee matkalle kummitusten maailmaan ja seuraamaan siinä näkyvää identiteettini rakentumista Tulkintani identiteettini rakentumisesta ja kummitusten maailmasta, voi antaa jokaiselle opettajalle jotain uutta opetuskäytännöistä, mielikuvituksesta ja luovuudesta. Kummitukset ja kummituskirjeenvaihto olivat vahvasti läsnä omassa lapsuudessani. Niiden olemassaolo on väistämättä vaikuttanut ajatuksiini opettajuudesta ja koulunkäynnistä. Tutkimustani tehdessäni olen huomannut, kuinka tärkeää opettajan on pohtia omaa menneisyyttään, omia kouluaikojaan ja omaa opettajuuttaan. Ne ohjaavat meitä työssä, ja siksi on tärkeä pohtia millainen opettaja haluaa olla, ja kuinka kehittää omaa opettajuuttaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]