Koulun valmius – koulu oppilasta varten
Luukkonen, Teija; Määttä, Kati (2011)
There are no files associated with this item.
Luukkonen, Teija
Määttä, Kati
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista koulun valmius on perusopetuksen ensimmäisellä luokalla vanhempien, ensimmäisen luokan opettajien sekä rehtoreiden näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä koulutusjärjestelmämme on siirtymässä kohti inklusiivisuutta, uusien opetussuunnitelmien ja perusopetuslakia koskevien muutosten (642/2010) saattelemana.
Keräsimme aineiston kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla; vanhemmat vastasivat kyselyyn ja opettajat ja rehtorit haastatteluun. Tutkimuksessamme yhdistyy kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusote menetelmätriangulaation kautta. Aineiston analyysissä olemme hyödyntäneet SPSS-ohjelmaa, jolla olemme kuvailleet kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Olemme hyödyntäneet analyysissä myös teemoittelua ja tyypittelyä.
Siirtymävaihetta esiopetuksesta perusopetukseen pidettiin tärkeänä ja sen koettiin toimivan hyvin. Opettajat eivät kokeneet alkuopetuksessa tapahtuvaa yksilöllisyyden huomioimista hankalaksi, koska alkuopetuksen koettiin olevaan luonteeltaan jokaista yksilöä huomioivaa. Yksilöllisyyden tukemisen koettiin toimivan hyvin. Kuitenkin osa opettajista sekä toinen rehtoreista olisi kaivannut enemmän taloudellisia resursseja juuri tällä osa-alueelle. Kehitystä kaivattiin esiopetuksen kanssa tapahtuvaan yhteistyöhön ja esiopetuksen toimintamallien selkeyteen. Tutkimuksessamme kodin ja koulun välinen yhteistyö näyttäytyi tiedonsiirtona. Varsinainen yhdessä tekeminen kuitenkin puuttui. Koulun sisäinen yhteistyö riippui opettajan iästä, luonteesta ja työkokemuksesta. Kokeneemmat opettajat eivät mieltäneet yhteistyötä niin merkittävänä työnsä kannalta kuin nuoremmat opettajat. Rehtoreiden merkitys koettiin suureksi, erityisesti työyhteisön hengen sekä työmoraalin luojana. Koulun valmius käsitteenä oli kuitenkin vieras opettajille sekä rehtoreille.
Koulun valmius toteutuu alkuopetuksessa ja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla hyvin. Tämän perustelemme vanhempien, opettajien ja rehtoreiden näkemyksillä koulun valmiuden osa-alueiden näyttäytymisessä käytännön koulutyössä. Koulun valmiuden toteutuminen on koulukohtaista. Sen ihanteelliseen toteutumiseen lapsen kannalta vaikuttaa onnistunut siirtymävaihe, yksilöllisyyden tukeminen, toimiva yhteistyö kodin ja koulun sekä työyhteisön välillä ja ammattitaitoaan kehittävä koulun henkilökunta.
Keräsimme aineiston kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla; vanhemmat vastasivat kyselyyn ja opettajat ja rehtorit haastatteluun. Tutkimuksessamme yhdistyy kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusote menetelmätriangulaation kautta. Aineiston analyysissä olemme hyödyntäneet SPSS-ohjelmaa, jolla olemme kuvailleet kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Olemme hyödyntäneet analyysissä myös teemoittelua ja tyypittelyä.
Siirtymävaihetta esiopetuksesta perusopetukseen pidettiin tärkeänä ja sen koettiin toimivan hyvin. Opettajat eivät kokeneet alkuopetuksessa tapahtuvaa yksilöllisyyden huomioimista hankalaksi, koska alkuopetuksen koettiin olevaan luonteeltaan jokaista yksilöä huomioivaa. Yksilöllisyyden tukemisen koettiin toimivan hyvin. Kuitenkin osa opettajista sekä toinen rehtoreista olisi kaivannut enemmän taloudellisia resursseja juuri tällä osa-alueelle. Kehitystä kaivattiin esiopetuksen kanssa tapahtuvaan yhteistyöhön ja esiopetuksen toimintamallien selkeyteen. Tutkimuksessamme kodin ja koulun välinen yhteistyö näyttäytyi tiedonsiirtona. Varsinainen yhdessä tekeminen kuitenkin puuttui. Koulun sisäinen yhteistyö riippui opettajan iästä, luonteesta ja työkokemuksesta. Kokeneemmat opettajat eivät mieltäneet yhteistyötä niin merkittävänä työnsä kannalta kuin nuoremmat opettajat. Rehtoreiden merkitys koettiin suureksi, erityisesti työyhteisön hengen sekä työmoraalin luojana. Koulun valmius käsitteenä oli kuitenkin vieras opettajille sekä rehtoreille.
Koulun valmius toteutuu alkuopetuksessa ja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla hyvin. Tämän perustelemme vanhempien, opettajien ja rehtoreiden näkemyksillä koulun valmiuden osa-alueiden näyttäytymisessä käytännön koulutyössä. Koulun valmiuden toteutuminen on koulukohtaista. Sen ihanteelliseen toteutumiseen lapsen kannalta vaikuttaa onnistunut siirtymävaihe, yksilöllisyyden tukeminen, toimiva yhteistyö kodin ja koulun sekä työyhteisön välillä ja ammattitaitoaan kehittävä koulun henkilökunta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]