Kohti opettajuutta. Opetusharjoittelun merkitys opettajuuden kehittymiseen
Nissinen, Petteri (2011)
Nissinen, Petteri
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112281247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112281247
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää millainen yhteys luokanopettajien opetusharjoittelulla Lapin yliopiston harjoittelukoululla on opettajiksi valmistuneiden opettajuuden kehittymiseen. Tarkoituksena on tarkastella Lapin yliopistosta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia useamman vuoden opettajana työskentelyn jälkeen ja selvittää millaisena opettajuus näyttäytyi harjoitteluissa sekämillaiseksi se on heidän nykyisessä työssään muotoutunut. Tutkimuksen keskeisimpänä käsitteenä on opettajuus. Opettajuutta ja sen kehittymistä yksilössä on tässä tutkimuksessa tarkasteltu paitsi perinteisten uravaiheteorioiden kannalta, myös nykyisten, opettajan työn kompleksisuutta ja moni-ilmeisyyttä korostavien teorioiden valossa.
Tutkimuksen aineiston muodostaa viisi puhelimitse tehtyä opettajille suunnattua narratiivista teemahaastattelua. Analyysimenetelmänä on käytetty narratiivista analyysiä sekä narratiivien analyysiä. Narratiivisella analyysillä rakennettiin jokaisen opettajan haastattelusta narratiivi eli kertomus, josta selviää hänen opettajuutensa kehittyminen ja nykytila. Narratiivien analyysissä on etsitty näiden tarinoiden yhteneviä piirteitä. Narratiivien analyysin perusteella voidaan nostaa esille teemoja, jotka ovat opettajuuden kehittymisen kannalta merkityksellisiä. Tutkimustulokseni esitän kahdessa erillisessä tulosluvussa. Ensimmäiseen on koostettu opettajien tarinat, ja toisessa tarkastellaan näiden tarinoiden yhteneväisyyksiä. Varsinkin narratiivien analyysin tuloksia lukiessa on muistettava, että esittämäni yhtenevät teemat ovat aineiston perusteella tekemiäni omia valintojani.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opettajuus näyttäytyy harjoitteluaikana suoritus- ja suunnittelukeskeisempänä kuin mitä se varsinaisessa työelämässä on. Opettajuuden kehittymisen kannalta opetusharjoittelu on kuitenkin tärkeää aikaa ja varsinkin ohjaajien rooli on tässä kehityksessä merkittävä. Opettajuuden kehittymisen kannalta huomiota tulisi kiinnittää enemmän opettajuuden eri ulottu-vuuksiin ja tiedostaa nämä myös opetusharjoittelussa.
Tutkimuksen aineiston muodostaa viisi puhelimitse tehtyä opettajille suunnattua narratiivista teemahaastattelua. Analyysimenetelmänä on käytetty narratiivista analyysiä sekä narratiivien analyysiä. Narratiivisella analyysillä rakennettiin jokaisen opettajan haastattelusta narratiivi eli kertomus, josta selviää hänen opettajuutensa kehittyminen ja nykytila. Narratiivien analyysissä on etsitty näiden tarinoiden yhteneviä piirteitä. Narratiivien analyysin perusteella voidaan nostaa esille teemoja, jotka ovat opettajuuden kehittymisen kannalta merkityksellisiä. Tutkimustulokseni esitän kahdessa erillisessä tulosluvussa. Ensimmäiseen on koostettu opettajien tarinat, ja toisessa tarkastellaan näiden tarinoiden yhteneväisyyksiä. Varsinkin narratiivien analyysin tuloksia lukiessa on muistettava, että esittämäni yhtenevät teemat ovat aineiston perusteella tekemiäni omia valintojani.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opettajuus näyttäytyy harjoitteluaikana suoritus- ja suunnittelukeskeisempänä kuin mitä se varsinaisessa työelämässä on. Opettajuuden kehittymisen kannalta opetusharjoittelu on kuitenkin tärkeää aikaa ja varsinkin ohjaajien rooli on tässä kehityksessä merkittävä. Opettajuuden kehittymisen kannalta huomiota tulisi kiinnittää enemmän opettajuuden eri ulottu-vuuksiin ja tiedostaa nämä myös opetusharjoittelussa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4510]