Luokanopettajien käsityksiä auktoriteetista sekä auktoriteetin rakentumisesta ja säilyttämisestä
Majanen, Maria (2010)
There are no files associated with this item.
Majanen, Maria
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
On katsottu, että työrauhan heikkeneminen ja erityisesti suurissa kouluissa ilmenevä turvattomuuden tunne johtuvat osittain opettajan perinteisen auktoriteetin heikkenemisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ylistarolaisten luokanopettajien käsityksiä opettajan auktoriteetista sekä sitä, miten opettajan auktoriteetti heidän mielestään rakentuu ja miten se ilmenee käytännön opetustyössä. Tavoitteena oli myös kartoittaa opettajien käyttämiä keinoja auktoriteetin ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi. Tämän pohjalta haluttiin selvittää, mikä on opettajan auktoriteetin merkitys tämän päivän koulussa.
Luonteeltaan laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi 23 ylistarolaista luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti luokittelemalla ja muodostamalla aineistosta kategorioita.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat auktoriteetin olevan erittäin tärkeä osa opettajan työtä. Ilman auktoriteettia opettaminen ja ryhmän hallinta ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa. Auktoriteetin muodostumiseen vaikuttavat opettajan persoonalliset ominaisuudet sekä ympäristöön liittyvät tekijät, erityisesti kodin koulumyönteinen asenne. Auktoriteetin avulla opettaja organisoi luokan toimintaa, selvittää ongelma- ja ristiriitatilanteita sekä ylläpitää työrauhaa. Lisäksi opettajan hyvä auktoriteetti edistää luokan positiivista ilmapiiriä ja yhteishenkeä.
Luonteeltaan laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi 23 ylistarolaista luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti luokittelemalla ja muodostamalla aineistosta kategorioita.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat auktoriteetin olevan erittäin tärkeä osa opettajan työtä. Ilman auktoriteettia opettaminen ja ryhmän hallinta ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa. Auktoriteetin muodostumiseen vaikuttavat opettajan persoonalliset ominaisuudet sekä ympäristöön liittyvät tekijät, erityisesti kodin koulumyönteinen asenne. Auktoriteetin avulla opettaja organisoi luokan toimintaa, selvittää ongelma- ja ristiriitatilanteita sekä ylläpitää työrauhaa. Lisäksi opettajan hyvä auktoriteetti edistää luokan positiivista ilmapiiriä ja yhteishenkeä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]