Noku puolet maailmasta puhhuu sitä : tapaustutkimus englannin kielen oppimismotivaatiosta
Vuollo, Anu (2010)
There are no files associated with this item.
Vuollo, Anu
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee oppimismotivaatiota englannin kielen oppimisen näkökulmasta. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää millaiset asiat ja tilanteet näkyvät alakoulun oppilaiden englannin kielen oppimismotivaatiossa, ja millainen on oppilaiden mielestä mielenkiintoinen ja motivoiva englannin kielen oppitunti.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty kolmella tavalla: seuraamalla tutkittavan luokan englannin kielen oppitunteja, kirjoituttamalla oppilailla lyhyitä kirjoitelmia eläytymismenetelmän periaatteiden mukaan sekä haastattelemalla kaksi oppilasta. Tutkittavat oppilaat olivat kaikki alakoulun viidesluokkalaisia. Tutkittava koulu sijaitsee Pohjois-Suomessa, ympärivuotisen matkailukeskuksen läheisyydessä.
Tutkimukseni keskeisimmät tulokset olivat vuorovaikutuksen merkitys englannin kielen oppimisessa, englannin osaamisen saama välinearvo oppilaiden puheessa sekä oppilaiden harrastusten ja muiden mielenkiinnon kohteiden vähäinen käyttö oppimisen tukena.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty kolmella tavalla: seuraamalla tutkittavan luokan englannin kielen oppitunteja, kirjoituttamalla oppilailla lyhyitä kirjoitelmia eläytymismenetelmän periaatteiden mukaan sekä haastattelemalla kaksi oppilasta. Tutkittavat oppilaat olivat kaikki alakoulun viidesluokkalaisia. Tutkittava koulu sijaitsee Pohjois-Suomessa, ympärivuotisen matkailukeskuksen läheisyydessä.
Tutkimukseni keskeisimmät tulokset olivat vuorovaikutuksen merkitys englannin kielen oppimisessa, englannin osaamisen saama välinearvo oppilaiden puheessa sekä oppilaiden harrastusten ja muiden mielenkiinnon kohteiden vähäinen käyttö oppimisen tukena.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]