"Ja täs on niinku se taulu ja tääl on ne aakkoset." : ensiluokkalaisten käsityksiä koulunaloittamisesta ja koulunkäynnistä
Ahola, Heini; Uusitalo, Riikka (2010)
There are no files associated with this item.
Ahola, Heini
Uusitalo, Riikka
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä ensiluokkalaisilla on koulunaloittamisesta ja koulunkäynnistä. Tätä laadullista tutkimusta ohjaa fenomenografinen tutkimusote.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla erään lappilaisen koulun kymmentä ensiluokkalaista oppilasta keväällä 2010. Lisäksi oppilaat tekivät koulunkäyntiä kuvaavat piirustukset, jotka toimivat haastattelujen tukena. Haastattelumenetelmä oli avoimen haastattelun ja teemahaastattelun välimuoto.
Tutkimuksen teoriatausta muodostuu Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta ja noin 7-vuotiaan lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen kuvauksesta.
Tulosten muodostama kokonaisuus koostuu neljästä yläkategoriasta ja niiden alakategorioista. Yläkategoriat ovat siirtymä esikoulusta kouluun, ensiluokkalaisten sosiaaliset suhteet, ensiluokkalaisten käsityksiä koululaisena olemisesta ja ensiluokkalaisten suhtautuminen koulunkäyntiin.
Ensiluokkalaisten siirtymä kouluun oli sujunut pääsääntöisesti hyvin. Siirtymistä helpottavia tekijöitä olivat esikoulun ja koulun sijainti samassa rakennuksessa sekä ikätoverit ja perhe. Koulun sosiaalisista suhteista tärkeimpänä korostui luokkakaverit. Ensiluokkalaiset kokivat tärkeimmäksi asiaksi koulussa uusien asioiden oppimisen. He suhtautuivat koulunkäyntiin myönteisesti. Välitunnit ja matematiikka olivat mukavimmat asiat koulussa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla erään lappilaisen koulun kymmentä ensiluokkalaista oppilasta keväällä 2010. Lisäksi oppilaat tekivät koulunkäyntiä kuvaavat piirustukset, jotka toimivat haastattelujen tukena. Haastattelumenetelmä oli avoimen haastattelun ja teemahaastattelun välimuoto.
Tutkimuksen teoriatausta muodostuu Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta ja noin 7-vuotiaan lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen kuvauksesta.
Tulosten muodostama kokonaisuus koostuu neljästä yläkategoriasta ja niiden alakategorioista. Yläkategoriat ovat siirtymä esikoulusta kouluun, ensiluokkalaisten sosiaaliset suhteet, ensiluokkalaisten käsityksiä koululaisena olemisesta ja ensiluokkalaisten suhtautuminen koulunkäyntiin.
Ensiluokkalaisten siirtymä kouluun oli sujunut pääsääntöisesti hyvin. Siirtymistä helpottavia tekijöitä olivat esikoulun ja koulun sijainti samassa rakennuksessa sekä ikätoverit ja perhe. Koulun sosiaalisista suhteista tärkeimpänä korostui luokkakaverit. Ensiluokkalaiset kokivat tärkeimmäksi asiaksi koulussa uusien asioiden oppimisen. He suhtautuivat koulunkäyntiin myönteisesti. Välitunnit ja matematiikka olivat mukavimmat asiat koulussa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]