Kasvatus on ainakin semmonen ala, [...] millä voi parantaa jotenki maailmaa : merkittävät tapahtumat luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinnan taustalla
Palosaari, Noora (2009)
There are no files associated with this item.
Palosaari, Noora
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman kohteena on luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia uranvalintapolkuja luokanopettajaopiskelijoilla on ja millä tekijöillä on merkitystä luokanopettajaopiskelijoiden uranvalintaan. Tutkimuksen menetelmä on narratiivinen. Pääasiallinen aineiston keruutapa on haastattelut, joita on täydennetty tutkimushenkilöiden elämänviivalla sekä kandidaatintutkielmaan keräämilläni vastauslomakkeilla.
Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinnan juuret yltävät opiskelijoiden tiedostamana omaan lapsuuteen asti. Uranvalintaan vaikuttavat opiskelijan kokemukset koulusta ja opettajista, luonteenpiirteet, arvot ja ammatin tarjoamat käytännölliset etuudet. Uranvalintamotiivien takana on merkittäviä tai kriittisiä elämäntapahtumia, jotka ovat olleet vaikuttamassa esimerkiksi opiskelijoiden arvojen kehittymiseen. Luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinta on kaiken kaikkiaan hyvin laaja ja moniulotteinen prosessi. Tässä prosessissa uraa valitseva on peilannut ammatin hyviä ja huonoja puolia kokonaisvaltaisesti suhteessa persoonallisuuteensa ja arvoihinsa, eli koko identiteettiinsä. Ammatin ulkoiset etuudet, kuten lomat tuovat oman lisänsä opettajan työn houkuttavuuteen. Aiheen aikaisempaan tutkimustraditioon verrattuna tässä opinnäytetyössä nousee keskeisemmälle sijalle opiskelijoiden arvot, sekä halu vaikuttaa arvojen kautta yksilön lisäksi yhteiskunnan kehittymiseen. Tutkimuksen keskeisimpinä teoreettisina viitekehyksinä ovat John L. Hollandin uranvalintateoria (1959/1985), Dan Lortien teoria opettajan ammatista (1975) ja Shalom H. Schwartzin arvoteoria (2005).
Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinnan juuret yltävät opiskelijoiden tiedostamana omaan lapsuuteen asti. Uranvalintaan vaikuttavat opiskelijan kokemukset koulusta ja opettajista, luonteenpiirteet, arvot ja ammatin tarjoamat käytännölliset etuudet. Uranvalintamotiivien takana on merkittäviä tai kriittisiä elämäntapahtumia, jotka ovat olleet vaikuttamassa esimerkiksi opiskelijoiden arvojen kehittymiseen. Luokanopettajaopiskelijoiden uranvalinta on kaiken kaikkiaan hyvin laaja ja moniulotteinen prosessi. Tässä prosessissa uraa valitseva on peilannut ammatin hyviä ja huonoja puolia kokonaisvaltaisesti suhteessa persoonallisuuteensa ja arvoihinsa, eli koko identiteettiinsä. Ammatin ulkoiset etuudet, kuten lomat tuovat oman lisänsä opettajan työn houkuttavuuteen. Aiheen aikaisempaan tutkimustraditioon verrattuna tässä opinnäytetyössä nousee keskeisemmälle sijalle opiskelijoiden arvot, sekä halu vaikuttaa arvojen kautta yksilön lisäksi yhteiskunnan kehittymiseen. Tutkimuksen keskeisimpinä teoreettisina viitekehyksinä ovat John L. Hollandin uranvalintateoria (1959/1985), Dan Lortien teoria opettajan ammatista (1975) ja Shalom H. Schwartzin arvoteoria (2005).
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]