Ympäristön heijastukset: Lapin läänin alakoulun opettajien ja Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden ympäristökasvatukselliset asenteet
Ukkola, Tapio (2007)
Ukkola, Tapio
Lapin yliopisto
2007
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291051
Tiivistelmä
TUTKIMUSONGELMAT
1. Minkälaiset ympäristöeettiset asenteet Lapin läänin alakoulun
opettajilla ja Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on?
2. Minkälaisena Lapin läänin alakoulun opettajat ja Lapin yliopiston
luokanopettajaopiskelijat kokevat ympäristökasvattajuutensa?
3. Heijastuuko koulun sijainti Lapin läänin alakoulun opettajien yleisen ympäristöasenteen muodostukseen?
PERUSJOUKKO: Lapin läänin alakoulun opettajat keväällä 2006
Tutkimus on muodoltaan määrällinen. Se on toteutettu postikyselynä kouluille toimittamalla. Otanta muotona on käytetty satunnaisotantaa. Vertailevana perusjoukkona on keväällä 2001 olleet neljännen ja viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksen tarkoitus on tukea alueellista kehitystä Lapin läänissä.
Ympäristöeettisten asenteiden suhteen opiskelijat ja opettajat olivat yhteneviä. Luontokeskeinen asenne korostui molemmissa vastausryhmissä. Myönteinen ympäristöasenne ei heijastunut kummallakaan vastausryhmällä vahvasti heidän käytännön toimintaan. Ympäristöntilasta huolehtiminen ajatusten tasolla oli merkittävää.
Opettajat kokivat oman ympäristökasvattajuutensa vahvemmaksi, kuin opiskelijat. Opiskelijoilla motivaatio ympäristökasvatukseen oli vahvempi kuin toisella vertailuryhmällä. Molemmat ryhmät ymmärsivät vastuunsa ympäristökasvatuksen suhteen. Ympäristökasvatus ei ole oma itsenäinen oppiaine. Osittain tästä johtuen se ei saa valtavasti huomiota käytännöntyössä.
Koulun sijainnilla ei ollut Lapin läänissä merkittävää eroa opettajien yleisen ympäristöasenteen muodostuksessa. Maaseudun ja kaupungin opettajien asenteet olivat lähellä toisiaan. Maaseutukoulujen opettajien asenteet olivat hieman myönteisemmät.
1. Minkälaiset ympäristöeettiset asenteet Lapin läänin alakoulun
opettajilla ja Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on?
2. Minkälaisena Lapin läänin alakoulun opettajat ja Lapin yliopiston
luokanopettajaopiskelijat kokevat ympäristökasvattajuutensa?
3. Heijastuuko koulun sijainti Lapin läänin alakoulun opettajien yleisen ympäristöasenteen muodostukseen?
PERUSJOUKKO: Lapin läänin alakoulun opettajat keväällä 2006
Tutkimus on muodoltaan määrällinen. Se on toteutettu postikyselynä kouluille toimittamalla. Otanta muotona on käytetty satunnaisotantaa. Vertailevana perusjoukkona on keväällä 2001 olleet neljännen ja viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksen tarkoitus on tukea alueellista kehitystä Lapin läänissä.
Ympäristöeettisten asenteiden suhteen opiskelijat ja opettajat olivat yhteneviä. Luontokeskeinen asenne korostui molemmissa vastausryhmissä. Myönteinen ympäristöasenne ei heijastunut kummallakaan vastausryhmällä vahvasti heidän käytännön toimintaan. Ympäristöntilasta huolehtiminen ajatusten tasolla oli merkittävää.
Opettajat kokivat oman ympäristökasvattajuutensa vahvemmaksi, kuin opiskelijat. Opiskelijoilla motivaatio ympäristökasvatukseen oli vahvempi kuin toisella vertailuryhmällä. Molemmat ryhmät ymmärsivät vastuunsa ympäristökasvatuksen suhteen. Ympäristökasvatus ei ole oma itsenäinen oppiaine. Osittain tästä johtuen se ei saa valtavasti huomiota käytännöntyössä.
Koulun sijainnilla ei ollut Lapin läänissä merkittävää eroa opettajien yleisen ympäristöasenteen muodostuksessa. Maaseudun ja kaupungin opettajien asenteet olivat lähellä toisiaan. Maaseutukoulujen opettajien asenteet olivat hieman myönteisemmät.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]