Liike - ovi oppimiseen: motorisen intervention vaikutus lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen taitoihin
Pöykiö, Elina; Kananen, Jenni (2006)
Pöykiö, Elina
Kananen, Jenni
Lapin yliopisto
2006
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291052
Tiivistelmä
Lisääntyneisiin lasten oppimisvaikeuksiin, etenkin kielellisiin hankaluuksiin, törmätään koulun arjessa yhä useammin. Näihin ongelmiin liittyy usein myös motorisia vaikeuksia. Tässä tutkimuksessa selvitimme motorisen intervention vaikutusta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen osa-alueisiin, auditiiviseen ja visuaaliseen hahmottamiseen sekä muistin käyttöön.
Tutkimukseen osallistui 10 ensimmäisen luokan pienryhmäoppilasta kahdesta rovaniemeläisestä koulusta. Tutkittavien joukko jaettiin kahteen ryhmään, verrokkiryhmään ja Pomppis-kerholaisiin. Kaikki tutkittavat osallistuivat lukemisen ja kirjoittamisen taitoja mittaaviin kognitiivisiin testeihin. Pomppis-kerholaiset osallistuivat lisäksi motoriseen interventioon.
Tutkimustulosten mukaan motorisella interventiolla on positiivista vaikutusta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen taitoihin, visuaaliseen hahmottamiseen ja muistinkäyttöön. Auditiiviseen hahmottamiseen interventiolla ei todettu olevan vaikutusta. Tulosten perusteella liikunnan osuutta lapsen arkipäivän toiminnassa tulee lisätä, jolloin lapsen kehitys on kokonaisvaltaista ja näin myös oppimista tukevaa.
Tutkimukseen osallistui 10 ensimmäisen luokan pienryhmäoppilasta kahdesta rovaniemeläisestä koulusta. Tutkittavien joukko jaettiin kahteen ryhmään, verrokkiryhmään ja Pomppis-kerholaisiin. Kaikki tutkittavat osallistuivat lukemisen ja kirjoittamisen taitoja mittaaviin kognitiivisiin testeihin. Pomppis-kerholaiset osallistuivat lisäksi motoriseen interventioon.
Tutkimustulosten mukaan motorisella interventiolla on positiivista vaikutusta lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen taitoihin, visuaaliseen hahmottamiseen ja muistinkäyttöön. Auditiiviseen hahmottamiseen interventiolla ei todettu olevan vaikutusta. Tulosten perusteella liikunnan osuutta lapsen arkipäivän toiminnassa tulee lisätä, jolloin lapsen kehitys on kokonaisvaltaista ja näin myös oppimista tukevaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]