Oppimissuunnitelma opettajan työn tukena
Olkkonen, Johanna; Keskitalo, Anne (2006)
Olkkonen, Johanna
Keskitalo, Anne
Lapin yliopisto
2006
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291053
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten opettajat käyttävät oppimissuunnitelmaa oman työnsä tukena. Lisäksi selvitimme, miten opettajat tukevat oppimissuunnitelman avulla lapsen oppimista. Oppimissuunnitelmalla tarkoitetaan lapsen oppimisen tueksi laadittua suunnitelmaa. Tutkimuksemme osoitti, että oppimissuunnitelman voi nähdä myös opettajan työn välineenä. Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska tällä hetkellä koulumaailmassa keskustellaan opetuksen yksilöimisestä.
Lähestyimme tutkimusongelmaa fenomenografisesta lähtökohdasta. Aineistomme hankimme teemahaastattelun avulla syksyllä 2005. Haastattelimme seitsemää opettajaa, jotka käyttävät oppimissuunnitelmaa työssään. Tutkimusaineistona käytimme myös opettajilta saamiamme oppimissuunnitelmalomakkeita.
Opettajien käyttämien oppimissuunnitelmalomakkeiden keskeisen sisällön muodostivat oppilaan vahvuudet, tuettavat alueet, tavoitteet, keinot ja seuranta. Opettajien itse laatimien oppimissuunnitelmalomakkeiden muotoa ohjasivat oppilaiden tarpeet ja oppimissuunnitelman käyttötarkoitukset. Tutkimuksemme konkreettisena tuloksena muodostimme haastattelujen pohjalta oppimissuunnitelmalomakkeen.
Opettajat käyttivät oppimissuunnitelmia useisiin tarkoituksiin. Oppilaan oppimisen tukemisen lisäksi opettajat käyttivät oppimissuunnitelmia apuna oman työnsä jäsentämisessä. Opettajat hyödynsivät oppimissuunnitelmia arvioinnissa, vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja yksilöimisessä. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että oppimissuunnitelmaa voisi käyttää oppilaanohjauksessa ja erityisopetussiirtopäätöksissä.
Tutkimuksen perusteella suosittelemme oppimissuunnitelmaa avuksi opettajan työhön. Rohkaisemme opettajia muokkaamaan oppimissuunnitelmalomakkeen parhaiten omaan työhönsä sopivaksi.
Lähestyimme tutkimusongelmaa fenomenografisesta lähtökohdasta. Aineistomme hankimme teemahaastattelun avulla syksyllä 2005. Haastattelimme seitsemää opettajaa, jotka käyttävät oppimissuunnitelmaa työssään. Tutkimusaineistona käytimme myös opettajilta saamiamme oppimissuunnitelmalomakkeita.
Opettajien käyttämien oppimissuunnitelmalomakkeiden keskeisen sisällön muodostivat oppilaan vahvuudet, tuettavat alueet, tavoitteet, keinot ja seuranta. Opettajien itse laatimien oppimissuunnitelmalomakkeiden muotoa ohjasivat oppilaiden tarpeet ja oppimissuunnitelman käyttötarkoitukset. Tutkimuksemme konkreettisena tuloksena muodostimme haastattelujen pohjalta oppimissuunnitelmalomakkeen.
Opettajat käyttivät oppimissuunnitelmia useisiin tarkoituksiin. Oppilaan oppimisen tukemisen lisäksi opettajat käyttivät oppimissuunnitelmia apuna oman työnsä jäsentämisessä. Opettajat hyödynsivät oppimissuunnitelmia arvioinnissa, vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja yksilöimisessä. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että oppimissuunnitelmaa voisi käyttää oppilaanohjauksessa ja erityisopetussiirtopäätöksissä.
Tutkimuksen perusteella suosittelemme oppimissuunnitelmaa avuksi opettajan työhön. Rohkaisemme opettajia muokkaamaan oppimissuunnitelmalomakkeen parhaiten omaan työhönsä sopivaksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]